هشت مزیت اصلی مدلسازی ساختمان با روش BIM

مدلسازی ساختمان

 

هشت مزیت اصلی مدلسازی ساختمان با روش BIM

مدلسازی ساختمان

در این مقاله به معرفی هشت مزیت اصلی مدلسازی ساختمان با روش بیم ( BIM ) که سبب استفاده از این تکنولوژی در پروژه های صنعتی و ساختمانی توسط پیمانکاران و مجریان تاسیسات مکانیک و برق ساختمان شده است ، می پردازیم.

  1. یکپارچگی کامل مدل bim
  2. کاهش دوباره کاری های طراحی معماری ، سازه و تاسیسات ساختمان
  3. کاهش تغییرات در اجرا و دوباره کاری در پروژه های ساختمانی
  4. بهبود بهره وری در پروسه طراحی و اجرای ساختمان
  5. افزایش میزان ارتباط بین تیم طراحی ساختمان
  6. کاهش زمان وارد کردن اطلاعات طراحی ساختمان
  7. اطلاعات کامل پروژه
  8. کاهش هزینه های عملیاتی ساختمان با مدلسازی ساختمان با روش bim

 

1.یکپارچگی کامل مدل BIM

 

تمامی بخش های طراحی بر یک مدل الکترونیک اعمال می شود ، در این حالت هر تغییری در هر بخش از طراحی به معرض دید سایر طراحان ساختمان وجود دارد. این خاصیت باعث می شود تا از تداخلات طراحی جلوگیری شود. به منظور جلوگیری از کلش ها و تداخلات مسیر های لوله کشی و سینی برق با سازه ساختمان و سایر المان های طراحی ساختمان ، هر کدام از اعضای تیم طراحی دسترسی کامل به مدل موجود دارند.

 

2.کاهش دوباره کاری های طراحی معماری ، سازه و تاسیسات ساختمان

 

یکی از وقت گیرترین قسمت های طراحی ، تغییراتی است که از جانب کارفرما اعمال می شود. در روش CAD طراح باید تغییرات ایجاد شده را در تمامی نقشه های اعمال کند. به عنوان مثال فرض کنید نوع پنجره های یک پروژه تغییر کند. در این حالت لازم است تا تمامی پنجره ها تغییر کند و این تغییرات در نقشه های سایر طراحی های تاسیسات مکانیک و برق نیز تغییر کند. در صورتی که با وجود مدل bim فقط کافی است اطلاعات گرافیکی و ابعادی مربوط به پنجره را تغییر دهیم ، در اینصورت تمامی تغییرات در مدل اعمال می شود. محاسبه میزان کاهش دوباره کاری در روش bim با روش های مرسوم با مثال بالا کار آسانی است.

 

3.کاهش تغییرات در اجرا و دوباره کاری در پروژه های ساختمانی

 

با وجود مشکلات و عدم هماهنگی طراحی ، تناقضاتی در اجرا پدید می آید که لازم است تغییراتی برای رفع این تنقضات انجام شود. هنگامی که در طراحی هماهنگی و یکپارچگی وجود داشته باشد و همین طور خواسته ها از پیمانکاران و مجریان بر روی یک فایل سه بعدی با تمام جزییات باشد ، اجرا با حداقل خطا انجام می شود و تمامی هزینه های مربوط به تغییرات و دوباره کاری ها در اجرا حذف می شد.

 

4.بهبود بهره وری در پروسه طراحی و اجرای ساختمان

 

یکپارچگی اطلاعات بین آرشیتکت و طراح تاسیسات ساختمان باعث افزایش بهره وری در پروسه طراحی و اجرای ساختمان می شود. علاوه بر این طراحان بخش تاسیسات مکانیک و برق می توانند آنالیز طرح خود را مشاهده و در صورت لزوم آن را بهینه سازی کنند.

 

5.افزایش میزان ارتباط بین تیم طراحی ساختمان

 

در مدل bim تمامی اعضای تیم طراحی ساختمان بر روی یک فایل مشترک کار می کنند و طرح خود را بر مدل اعمال می کنند. بنابراین هر کدام از اعضای تیم طراحی با دسترسی به مدل BIM از طرح قسمت های مختلف ساختمان مطلع هستند ، در نتیجه بخش زیادی از تداخلات قبل از محاسبات و طراحی دقیق حذف و اصلاح می شوند.

 

6.کاهش زمان وارد کردن اطلاعات طراحی ساختمان

 

مدل bim تمامی اطلاعات مرتبط با طراحی در ساختمان را ذخیره می کند و در این حالت برای استفاده مجدد از یک المان نیازی به وارد کردن مجدد اطلاعات نیست و این امر کاهش زمان وارد کردن اطلاعات را در پی خواهد داشت.

 

7.اطلاعات کامل پروژه

 

در مدل بیم علاوه بر اطلاعات کاملی که برای هر المان از طراحی در اختیار می گذارد ، اطلاعات جمع بندی دیگری نیز در پروژه ارائه می دهد .که این اطلاعات باعث کاهش خطا در پروژه شده و مدیریت پروژه را تسهیل می بخشد. ارائه برآورد میزان متریال ، برآورد هزینه ، جدول زمانبندی کاری و … بخشی از اطلاعاتی است که در مدل bim وجود دارد.

 

8. کاهش هزینه های عملیاتی ساختمان با مدلسازی ساختمان با روش bim

 

در پروژه های ساختمانی یکی از مساله های مهم برای پیمانکاران و تیم طراحی کاهش هزینه های عملیاتی ساختمان است. به همین دلیل کارفرمایان و مدیران پروژه از تیم طراحی و پیمانکاری همواره می خواهد تا راه هایی را پیدا کنند که منجر به کاهش هزینه های ساختمان شود. به همین دلیل نیاز اساسی وجود دارد تا محصولات مورد استفاده در ساختمان ، در ساختمان روش اجرای ساختمان و نوع سیستم طراحی شده بهبود پیدا کند تا عملیات ساختمان در تمامی ابعاد ساختمان بهینه سازی شود.

مدلسازی ساختمان بر محور بیم bim به عنوان روشی اثر گذار وارد صنعت ساختمان شده است که ابزاری برای بهینه سازی در ابعاد مختلف یک پروژه ساختمانی است. Bim یک روش قدرتمند است که باعث ایجاد طراحی یکپارچه معماری ، سازه و تاسیسات می شود. به طوری که تمامی ابعاد طراحی به صورت یکپارچه در آن قرار می گیرد و باعث  کاهش هزینه ها در طراحی و اجرای ساختمان می شود.

بیم فرصت های زیادی را برای کاهش هزینه های عملیات طراحی و اجرای پروژه های ساختمانی  محیا می سازد. هرچه پروژه بزرگتر و پیچیده تر باشد ، استفاده از روش bim میزان بهینه سازی را بیشتر کرده و هزینه های بیشتری را کاهش می دهد.

 

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *