مزایای مدل بیم در اجرای ساختمان

مدل سازی بیم در اجرای تاسیسات ساختمان

 

مزایای مدل بیم در اجرای تاسیسات ساختمان

مدل سازی بیم در اجرای تاسیسات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM یک ارائه ی بصری سه بعدی است که اطلاعات طراحی ، نقشه های ساخت و اجرا را به همراه دارد و در اجرا اطلاعات فوق به صورت یکپارچه در دسترس قرار می گیرد. پیشرفت تکنولوژی سخت افزاری و ظهور موبایل های هوشمند و تبلت ها و همین طور ظهور داده های ابری باعث شده تا دسترس پذیری پیمانکاران و مجریان به اطلاعات ساختمان بیشتر باشد و این امر کارآمدی BIM را بیشتر می کند. در این مقاله به بررسی کاربرد های اصلی مدلسازی ساختمان با متد BIM می پردازیم و مزیت های مدل بیم را برای پیمانکاران و کارفرمایان تشریح می کنیم:

 1. مدل بیم فرآیند ساخت را سازماندهی میکند.  2. مدل بیم موجودی زنده است.   3. مدل بیم منبعی برای تعمیر و نگه داری است.

 

مدل بیم فرآیند ساخت ساختمان را سازماندهی می کند.

 

طراحان و پیمانکاران از نرم افزار های BIM مانند رویت استفاده می کنند تا مدلی برای ساختمان ها ایجاد کنند ، اما بسیاری از پیمانکاران از بیم استفاده می کنند تا بتوانند زیر بنایی برای عملیات اجرای ساختمان داشته باشند.

سازماندهی پروژه با BIM

(بیم بیشتر از نقشه و یک مدل است)

در حقیقت بیم ارزش خاصی را برای پیمانکاران ایجاد می کند. اگر پروژه اجرای ساختمان را مانند یک فرآیند پیچیده در نظر بگیریم ، مدل BIM ایجاد شده تمامی عملیات های اصلی این فرآیند را مانند یک بانک اطلاعاتی در بر میگیرد و ارتباط بین آن ها را مشخص می کند. هنگامی که پروژه به عنوان مرکز پروژه عملیات ساخت و اجرا در نظر گرفته می شود ، تمامی ارتباط ها بین فرآیند های ساختمانی تسهیل می شود و راندمان پروژه افزایش می یابد.

 

مدل بیم یک موجود زنده است.

مدل سازی سه بعدی تاسیسات با روش بیم

پایه و اساس یک پروژه موفق دسترسی آسان به اطلاعات ، به اشتراک گذاری و مدیریت اطلاعات می باشد. استفاده از روش BIM در طراحی و اجرای ساختمان باعث می شود تا یک منبع اطلاعاتی قدرتمند ایجاد شود تا عملیات اجرای ساختمان تسهیل شود. پیمانکاران هنگامی که به منابع کافی اطلاعات طراحی و جزئیات اجرا به صورت سه بعدی دسترسی دارند ، راندمان بیشتری در اجرای قسمت های مختلف سازمان دارند. علاوه بر این در حین عملیات اجرای ساختمان ، پیمانکاران اطلاعات مربوط به ساخت و اجرا را می توانند در مدل وارد کنند و اگر سوالی از طرح مربوط داشته باشند و یا نیازی به تغییر در بخشی از پروژه داشته باشند می توانند از طریق مدل به طراح مربوطه اطلاع دهند و یا مستقیما تغییرات را انجام دهند تا طراح آن را مشاهده ، تایید و یا رد کند. وجود مدل BIM باعث می شود تا ارتباط مستقیمی بین مجریان ، پیمانکاران ، تیم طراحی ، مدیر پروژه و کارفرما وجود داشته باشد تا تصمیم های سریع گرفته شود و دوباره کاری ها به حداقل برسد. موارد فوق اثبات می کند که مدل بیم فراتر از یک مدل سه بعدی است و همانند یک موجود رانده در حال تغییر و تکامل است. مدل BIM به واسطه اطلاعاتی که در آن وجود دارد در فرآیند ساخت و اجرا ساختمان کاربرد زیادی دارد.

 

مدل بیم منبعی برای تعمیر و نگه داری است.

 

مدل ایجاد شده به روش BIM یک منبع کلیدی برای تمامی فاز های طراحی و عملیاتی یک پروژه ساختمانی است. مدل بیم علاوه بر تمامی کاربرد هایی که در مقاله اشاره شده، به عنوان منبعی برای کارفرما استفاده می شود که برای بهره برداری ، تعمیر و نگهداری مورد استفاده می گیرد. مدل BIM به عنوان کانون اطلاعاتی کارفرمایان و مدیر بهره برداری استفاده می شود. اطلاعاتی که در اجرا به مدل بیم اضافه می شود می تواند به عنوان منبعی برای بازسازی و یا گسترش ساختمان نیز مورد استفاده قرار گیرد . این امر به خصوص در تاسیسات برق و مکانیک کاربرد خود را نمایان می کند. با وجود مدل BIM موقعیت دقیق لوله ها ، شیر ها ، کانال های هوا ، سینی برق ها و … در دسترس است و این اطلاعات برای تعمیر و نگهداری بسیار مفید و حیاتی است.

 

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *