مدل سازی تجهیزات و دستگاه ها بر محور تکنولوژی BIM

 

مدل سازی تجهیزات و دستگاه ها بر محور تکنولوژی BIM

 

یکی از مهمترین خدمات تکنولوژی BIM در بخش تاسیسات ساختمانی و صنعتی ، مدل سازی تجهیزات و دستگاه ها در این بخش می باشد. مدل سازی سه بعدی که به صورت مرسوم توسط نرم افزار های تکنولوژی CAD از قبیل Catia  ، Solidworks ، AutoCAD ، NX Simense و دیگر نرم افزارهایی از این دست ارائه میشوند. با تمام ویژگی های قدرتمند و حرفه ای خود از برخی ویژگی هایی که در مدل سازی تجهیزات و دستگاه ها با نرم افزارهایی نظیر رویت (Revit) انجام شده ، برخوردار نمی باشند. در این بخش مزیت ها ، ابعاد و کاربردهای این روش به طور جامع بررسی خواهد شد.

چرا از BIM در مدل سازی تجهیزات صنعت ساختمان استفاده کنیم؟

 

تکنولوژی CAD در زمینه مدل سازی تجهیزات و قطعات مکانیکی نقشه بسیار ارزنده ای در سال های اخیر داشته است و سبب تغییر و تحول عظیم در فرآیند طراحی (CAD) ، آنالیز و شبیه سازی (CAE) و تولید و ساخت (CAM) شده است. ارتباط میان این تکنولوژی ها از شروع فرآیند طراحی تا تولید قطعات، ابزاری بسیار قدرتمند برای مهندسان و تولید کنندگان بوده است. با این حال تکنولوژی CAD در زمینه طراحی و مدلسازی قطعات (Equipment) قدرتمند بوده و در مدلسازی سیستم ها (System) دارای نقاط ضعف زیر است.

 

  • نظیر زمان طراحی نسبتا زیاد

  • عدم ارائه کاتالوگ تجهیزات

  • عدم توانایی در ارائه Material Takeoff

  • عدم توانایی در برآورد هزینه های تولید

  • سیستم مونتاژ ضعیف

 

حال با در نظر گرفتن تمامی دلایل بیان شده می بایست از ابزاری دیگر در طراحی و مدل سازی تجهیزات و دستگاه های صنعت تاسیسات ساختمان که در همان دسته مدل سازی سیستم ها بوده است، استفاده شود. تکنولوژی BIM و نرم افزار قدرتمند آن یعنی رویت ، تمامی چالش های بیان شده در خصوص طراحی و مدل سازی CAD را برطرف کرده و بهترین انتخاب برای تولید کنندگان جهت مدلسازی تجهیزات خود در راستای رفع نیازهایشان بوده است.

 

چرا تولیدکنندگان باید تجهیزات و دستگاه های خود را مدلسازی کنند؟

 

1) افزایش فروش تجهیزات

 

امروزه در تمامی کشورهای پیشرفته و توسعه یافته استفاده از مدل سازی اطلاعات ساختمان ( BIM ) در فرآیند ساخت ساختمان های مسکونی ، تجاری و صنعتی مرسوم و در برخی از این کشورها جزو ملزومات می باشد. این شرایط کارخانجات و تولید کنندگان تجهیزات تاسیسات ساختمانی را به این سمت سوق داده که تکنولوژی BIM را برای محصولات خود نیز بکار گیرند؛ و خود را در این زمینه نسبت به سایر رقبا پیشگام سازند. شرکت سازنده پمپ گرانفوس ، شرکت تولید کننده تجهیزات سرمایشی دایکین ، شرکت تولید کننده دیگ های آب گرم و بخار بوش از جمله برندهایی هستند که محصولات خود را همگام با این تکنولوژی کرده اند.

 

بی شک تهیه و ارائه مدل های محصولات این قبیل شرکت ها سبب میشود که طراحان BIM در بخش تاسیسات ساختمان برای سهولت و البته دقت بیشتر در طراحی های خود از مدل های دردسترس و البته مورد تائید توسط صاحبان ساختمان ها استفاده کنند.

 

به طور قطع یکی از مهمترین فاکتورها در کاهش درصد خطای مدلسازی و برآورد متریال ها در بخش تاسیسات ساختمانی مربوط به دقت در ابعاد و جانمایی تجهیزات می باشد. در صورتی که تجهیزات مورد استفاده در مدلسازی با تجهییزات تهیه شده برای پروژه ها مغایرت داشته باشند اطلاعات خروجی از مدل تهیه شده با خطا مواجه میشود. و در برخی موارد حتی منجر به طراحی مجدد و تغییر در مسیرهای پایپینگ و کانال کشی ها میباشد. این امر موجب میشود که تأمین کنندگان و کارفرمایان پروژه های ساختمانی از همان شرکت هایی که محصولات آن ها توسط طراحان بکار گرفته شده، برای تأمین تجهیزات تاسیسات خود استفاده کنند.

 

2) بانک اطلاعاتی دقیق از قطعات و تجهیزات دستگاه ها

 

مدل سازی تجهیزات تاسیسات ساختمانی برای صاحبان شرکت های تولید کننده تجهیزات و به خصوص شرکت هایی که در زمینه مونتاژ دستگاه ها فعالیت میکنند اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. این مدل های شامل کلیه اطلاعات در مورد قطعات بکار رفته در دستگاه ها و سیستم ها که شامل اطلاعاتی از قبیل ابعاد ، جانمایی ، اتصالات ، مشخصات عملکردی ، نحوه دسترسی ، قیمت و تمامی نیازهای  شرکت های تولید کننده جهت ارزیابی دستگاه بوده است. این اطلاعات برای شرکت های تولید کننده امکاناتی از قبیل ارائه دفترچه راهنما به منظور تعمیر و نگه داری تجهیزات و پیش بینی هزینه های تولید محصولات خود را داشته است.

 

3) تهیه نقشه های اجرایی مونتاژ قطعات دستگاه

 

شرکت های تولید کننده محصولات که در زمینه مونتاژ دستگاه ها و پکیج های تاسیسات ساختمانی و صنعتی فعالیت میکنند می توانند از مزیت های زیر در زمینه مدلسازی محصولات خود توسط متخصصان مجموعه نوین طرح بر محور تکنولوژی BIM بهره مند شوند.

 

  • جانمایی تجهیزات و ارائه نقشه های دویعدی و سه بعدی مطابق ساخت
  • بهینه سازی در متریال های بکار رفته جهت مونتاژ قطعات و کاهش هزینه های تولید
  • ارائه لست تمامی قطعات و متریال ها جهت برآورد هزینه های تمام شده مونتاژ
  • ارائه نقشه های ایزومتریک و دو بعدی حاوی ابعاد و اندازه های دقیق اتصالات و قطعات
  • مستند سازی محصولات و همسان سازی تولید
  • ارائه مدل ها جهت استفاده طراحان BIM به صورت پبش ساخته Prefabricate

 

ارائه تمامی خدمات مدل سازی اطلاعات ساختمان ( خدمات BIM ) در صنعت تاسیسات کشورمان از مهمترین اهداف مجموعه نوین طرح بوده است. و لذا برای تحقق اهدافمان یعنی ارتقای صنعت ساختمان می بایست از کلیه پتانسیل ها و ظرفیت های تکنولوژی مدلسازی BIM در جهت رسیدن به آن بهره مند شویم. از این رو متخصصان مجموعه سعی بر ارائه خدمات BIM به صورت جامع ، اجرایی و دقیق به همکاران محترم در زمینه تاسیسات ساختمانی و صنعتی داشته اند.

توجه: گروه مهندسین نوین آماده ارائه خدمات BIM در زمینه مدل سازی تجهیزات و دستگاه های صنعت تاسیسات ساختمان به دارندگان و صاحبان شرکت های تولید کننده در جهت بهینه سازی هزینه های ساخت و بهره برداری محصولات ایشان می باشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ارائه مشاوره توسط مهندسین مجموعه نوین طرح با ما تماس بگیرید.

 

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *