تکنولوژی BIM و CAD در مدیریت و اجرای تاسیسات ساختمان

مدیریت ساخت و اجرا تاسیسات

 

تکنولوژی BIM و CAD در مدیریت و اجرای تاسیسات ساختمان

 

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که استفاده از تکنولوژی BIM و CAD چگونه در چرخه عمر ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد و پیمانکاران تاسیسات ساختمان را در مدیریت ساخت و اجرا تاسیسات یاری میدهد.

در پروژه های بزرگ ساختمانی ، پیمانکاران تاسیسات ساختمان قبل از عملیات ساخت ، اجرا و نصب تجهیزات تهویه مطبوع ، لوله کشی و کانال کشی پروژه نیازمند اطلاعاتی پیرامون جزییات عملیات ساخت و اجرای پروژه هستند که در قالب نقشه های شاپ (SHOP DRAWING) ارائه شده و مورد استفاده قرار میگیرند.

اکثر پروژه های ساختمانی ، اجرای تاسیسات پروژه بعد از نصب و اجرای اسکلت و سقف و کف ها شروع می شود. لذا پیمانکاران تاسیسات باید اطلاعات دقیقی در رابطه با زمان بندی اجرای پروژه ، مراحل اجرای پروژه و مختصات دقیق اجرا و نصب تجهیزات ، تراز های ارتفاعی لوله کشی ها و کانال کشی ها داشته باشد ، دستیابی به اطلاعات مورد نیاز فوق نیازمند وقت و هزینه زیادی می باشد.

مدیریت ساخت و اجرا تاسیسات
طراحی، مشاوره، مدل سازی و اجرای تاسیسات ساختمان با روشی نوین در طراحی بر پایه BIM

تفاوت اصلی مدلسازی ساختمان با BIM و طراحی با CAD

CAD vs BIM

CAD در حقیقت نسخه کامپیوتری نقشه های دو بعدی کاغذی است که در زمان گذشته مورد استفاده قرار می گرفت. در روش طراحی با CAD هر بخش از طراحی سازه ، معماری ، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برق به صورت مستقل طراحی می شود. در روش های پیشرفته طراحی با CAD می توان نقشه های سه بعدی تهیه کرد. اگر تغییری در یکی از نقشه ها ایجاد می شد لازم بود تا آن تغییر در تمامی طراحی ها و نقشه ها به صورت جداگانه اعمال شود، این امر از دو منظر چالش برانگیز بود :

  • زمان و هزینه زیاد صرف اعمال تغییرات بر سایر نقشه ها
  • افزایش احتمال بروز خطا در اعمال تغییرات

در حالی که در مدلسازی ساختمان با روش BIM تمامی طراحی های سازه ، معماری ، تاسیسات مکانیکی و تاسیسات برق به صورت یکپارچه در یک مدل اعمال می شد و هرگونه تغییر در هر بخش تاثیرات خود را بر قسمت های دیگر ایجاد می کرد. در ادامه دلایلی که نشان می دهد چرا مدلسازی ساختمان با روش BIM می تواند باعث کاهش هزینه در پروژه های ساختمانی شود را بررسی می کنیم.

 

تکنولوژی Buliding Information ModelingBIM

مدل سازی اطلاعات ساختمان

مدلسازی اطلاعات ساختمان که به اختصار با نام BIM مطرح شده است در استاندارد U.S. National Building Information Model Standard Project Committee به شرح زیر تعریف شده است :

ارائه ای دیجیتال از تمامی کاراکتر های فیزیکی و عملکردی یک ساختمان است . در یک مدل bim تمامی اطلاعات مربوط به طراحی معماری ، تاسیسات مکانیک و برق به صورت همبسته و یکپارچه گردآوری شده است. که مدل را تبدیل به یک منبع دقیق از ساختمان کرده. در تمامی مراحل طراحی ، اجرا ، بهره برداری و تعمیر نگهداری می توان از اطلاعات آن بهره مند شد. “

به عبارت ساده تر می توان گفت که مدلی که با روش BIM ساخته می شود به عنوان شناسنامه دیجیتال ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.  شرکت های بزرگ تولید کننده تجهیزات تاسیسات ساختمان سرمایه گذاری های زیادی بر روی واحد BIM/CAD می کنند تا بتوانند قطعات و تجهیزات را به دقیق ترین حالت تولید و اجرا کنند. مدلسازی ساختمان با متد BIM باعث می شود تا پرتی های زمانی پروژه به حداقل رسیده و باعث صرفه جویی در وقت و هزینه سربار در عملیات ساخت و اجرای پروژه های ساختمانی می شود.

 

تکنولوژی Computer Aided designCAD

تاسیسات ساختمان

اکثر کسانی که در زمینه محاسبات ، طراحی و ساخت تجهیزات صنعتی ، ساختمانی و معماری ساختمان فعالیت دارند در رابطه با تکنولوژی CAD اطلاعات دارند. CAD که مختصر عبارت Computer Aided Design است تکنولوژی بهره گیری از کامپیوتر در ایجاد و اعمال تغییرات در طراحی می باشد. نرم افزار های CAD خروجی های مختلفی دارد که در هر صنعت بسته به نوع کاربری از یک نوع از آن ها استفاده می شود. نقشه های کاغذی ، برنامه های ماشینکاری ، برنامه های تولید اتوماتیک بخشی از خروجی های  CAD می بشد. در صنعت تاسیسات مکانیک و تهویه مطبوع ساختمان نرم افزار های پرکاربرد CAD عبارتند از AotoCAD , Navisworks , CAD Duct  . شرکت های مجری تاسیسات مکانیک از نرم افزار های CAD برای تهیه نقشه های اجرایی و ساخت تجهیزات استفاده می کنند تا بتوانند با حداکثر دقت محصولات خود را بسازند و اجرا کنند.

 

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *