نکات اجرایی موتورخانه حرفه ای 2
در بخش دوم از معرفی نکات اجرایی موتورخانه های حرفه ای در کاربری های صنعتی و ساختمانی به بررسی نکات زیر پرداخته شده است.
-
نکات معماری در موتورخانه
-
نکات اجرایی دودکش در موتورخانه
-
نکات اجرایی مخازن در موتورخانه
گروه مهندسین نوین طرح با رعایت بروزترین استانداردها در زمینه اجرای موتورخانه صنعتی و ساختمانی در جهت کاهش هزینه عملیات اجرای تاسیسات موتورخانه تلاش میکند. استفاده از بروزترین روش طراحی بر پایه تکنولوژی بیم ( BIM ) و مدل سازی سه بعدی موتورخانه پیش از آغاز عملیات اجرا سبب بهینه سازی مالی و زمانی در پروژه می شود.
نکات معماری در موتورخانه حرفه ای
- ارتفاع موتورخانه مسکونی و مجتمع های کم واحد از بلندترین تجهیزات باید حداقل 1.5 متر و برای موتورخانه های بزرگ بین دو تا چهار متر بلند تر باشد برای آن که گرمای حاصل از دیگ های بخار بالای سطح تنفس قرار گیرد. اجرای لوله ها و دی اریتور ها ساده تر می باشد و برای تنفس دستگاه ها نیاز به حجم اکسیژن زیادی است. نباید دمنده مشعل های بزرگ ایجاد فشار منفی زیادی نماید که گوش کاربر را اذیت کند و پنجره ها را تحت مکش زیاد قرار دهد چون ممکن است به مرور زمان یا حادثه ای کوچک شیشه پنجره ها بشکند و این مکش سبب ایجاد ترکش در محیط نکند.
- معمولا در موتورخانه ها اگزاست یا خروج هوای کثیف در بالاترین ارتفاع تعبیه می گردد. تعبیه خروج هوای سنگین در ارتفاع کم و در جوار میز کار جوشکاری تاثیر زیادی در تهویه موتورخانه دارد.
- گاهی به علت درست کار نکردن دمنده مشعل دیگ یک احتراق شبیه به انفجار را ایجاد می نماید و این ضربه محکمی به شیشه ها می زند ، به منظور کاهش صدمات ناشی از این امر بهتر است شیشه های موتورخانه از نوع مش دار باشد و سطح هواکش به طوری طراحی شده باشد که آمادگی این اتفاق را داشته باشد.
- درب موتورخانه باید حداقل نیم متر عریض تر از بزرگترین دستگاه یا مخزن غیرقابل مونتاژ باشد و حداقل یک متر بلندتر از بلندترین دستگاهی که نمی توانید آن را به صورت مورب وارد کنید. به صورت سرانگشتی عرض درب موتورخانه های معمولی یک متر و ارتفاع آن ها دو متر ، موتورخانه مجتمع های تا 20 واحد بین 120 تا 150 سانتی متر با ارتفاع 2.5 متر و برای دیگر اماکن حداقل سه متر و برای موتورخانه های صنعتی تا شش متر توصیه می گردد. البته می توان در ارتفاع به دو بخش 4 متر درب و 2 متر کتیبه باز شو در نظر گرفت . توجه کنید بالای درب پروژه پروفایلی رد نکنید ، چون ورود دیگ های بخار و مبدل ها و تانکر های بزرگ بسیار سخت خواهد شد البته مواردی که برای ورود و خروج نیاز به میدان گردش در ورود است ، با رایانه حرکت و گردش مسیر را شبیه سازی کنید. گاهی لازم است درب بزرگتری بسازید . درب موتورخانه حتما باید به بیرون باز شود و تحت هیچ شرایطی سبب حبس شدن افراد در موتورخانه گردد.
- اگر دستگاهی از درب رد نمی شد و امکان تخریب درب وجود نداشت می توان دیوار را با توجه به مسیر عبور برق و لوله های تاسیسات تخریب کرد. البته تخریب و مرمت دیوار نیازمند مشاوره با مهندس سازه می باشد.
- علاوه بر درب ها می توان در موتورخانه به منظور سرویس و تعمیرات تجهیزات از دریچه های بازشو و سقف های قابل برداشت استفاده کرد. البته مسایلی از قبیل امنیت تردد ، انتخاب محل درست ، سهولت باز شدن توسط تکنسین و اپراتور مربوطه خیلی مهم است و به گونه ای باشد که غبار به مرور زمان موجب مسدود شدن و غیر قابل دسترس شدن نگردد و آب باران وارد نشود.
- درب موتورخانه نباید پاخور داشته باشد. یعنی نباید در ورودی درب عامل مزاحمی وجود داشته باشد که مانع ورود و خروج تجهیزات گردد.
- ستون و فونداسیون مربوطه نگهدارنده درب یا چارچوب درب های بزرگ و تعداد لولا و کیفیت اجرا اهمیت زیادی دارد.
نکات اجرایی دودکش در یک موتورخانه حرفه ای
- دودکش موتورخانه باید از مرتفع ترین قسمت ساختمان 2 الی 6 متر بالاتر باشد تا در محدوده ی تنفسی کاربران ساختمان قرار نگرفته و همچنین باعث تخریب نمای ساختمان نشود.
- در طول مسیر دودکش نباید زانوی 90 درجه استفاده نمود و یا مسیر سیفونی گردد و یا U شکل گردد و نمی توان از زاویه حاده استفاده کرد.
- بهتر است در انتقال دودکش از حداقل مسیر افقی استفاده شود و برای مسیر افقی شیب نیم تا 1 درصد در نظر گرفته شود.
- اگر دمای دودکش بیش از حد داغ باشد حتما یک جای کار اشتباه است چون اتلاف انرژی زیاد می باشد و بازده انرژی به زیر استاندارد رسیده است.
- برای لوله هایی که حرارت زیاد ناگریز است از ورق گالوانیزه استفاده نکنید چون پوشش قلع آن ذوب شده و به اصطلاح می گویند ورق سوخته و دود سمی تولید خواهد نمود.
- اگر طول دودکش بیش از حد باشد و دریچه تعادل توربولاسیون نداشته باشد مشکل توربولاسیون فزاینده ای ایجاد می کند و به اصطلاح لوله به خاطر بالا بودن سرعت جریان هوا و گاز در دودکش زوزه خواهد کشید.
- اگر طول دودکش کمتر از 6 متر باشد دودکش درست عمل نخواهد کرد و اگر فن مشعل ضعیف باشد دستگاه خاموش خواهد شد.
- در پایین دودکش یک سه راه دمپر دار قرار دهید که سرعت توربولاسیون قابل کنترل باشد.
- اگر میزان دود زیاد باشد طبق نظر کارشناسان محیط زیست باید فیلتر مناسبی قبل از کلاهک قرار دهید و تمهیداتی برای تعمیر و سرویس و تعویض باشد.
- گاهی آنقدر ساختمان بلند است که لوله در یک ارتفاعی سرد می گردد و دود را تا بالا انتقال نمی دهد در این شرایط باید حرارت را به صورت موضعی بالا ببرید تا دود به کلاهک برسد و میزان پرتاب دود بعد از خروج دود توجه نمایید. بهتر است به لایه پرسرعت جریان هوای منطقه برسد تا هوای منطقه را آلوده نکند.
- اگر دودکش خیلی باریک باشد سرعت دود زیاد می شود و صدا و لرزش ایجاد می کند و اگر بزرگتر باشد سرعت دود افت می کند و دستگاه ها به اصطلاح خفه خواهند کرد. طول و قطر دودکش با نظر کارخانجات سازنده دیگ ها طراحی می گردد.
نکات اجرایی مخازن در موتورخانه حرفه ای
- توجه نمایید کف مخازن آب داخل موتورخانه باید بر کلکتور مکش بوستر پمپ سوار شود، یعنی ارتفاعش حداقل 20 سانتی متر از روی لوله مکش بالاتر باشد.
- هنگام طراحی مخازن آب دقت کنید که ابعاد را به گونه ای انتخاب کنید که دور ریز به حداقل برسد.
- درز جوش های هر طبقه از ورق ها در امتداد نباشد مانند آجربند نباید روی هم بیفتد تا احتمال گسیختگی کاهش یابد.
- مخازنی که طول آن ها زیاد است باید مجهز به موج گیر های درونی شود.
- نیم درصد اگر کف آن به سمت درین شیب داشته باشد هنگام سرویس دوره ای که شیر زهکش باز می شود گل و لای خارج شود.
- مقابل ورود آب یک سبد توری آشغال گیر با دسته یا زنجیر بند تعبیه کنید. که هر هفته توسط مسئول نگهداری تمیز گردد.
- مخازن آب باید به دریچه ورودی با نرده در داخل و بیرون ، کنترل ارتفاع ، لوله سرریز ، کنترل سرریز ، لوله ونت با توری ضد پشه و عقربه ارتفاع نما یا یایت گلاس لوله تخلیه و لوله های ورود و خروج آب باشد. معمولا از وسط برای آب شرب و از پایین برای آتش نشانی خروجی می گیرند. این اختلاف ارتفاع آب ذخیره شده آتش نشانی و همیشه پاک خواهد بود.
- برای آتش نشانی مخزن آب راکد نسازید چون ایجاد خوردگی ، رسوب ، بو و تجمع پشه و گیرپاژ بوستر پمپ می گردد.
بدون دیدگاه