مزایای مدل سازی تاسیسات مکانیکی در اجرای تاسیسات ساختمان چیست؟

مدل سازی سه بعدی تاسیسات

 

مزایای مدل سازی تاسیسات مکانیکی در اجرای تاسیسات ساختمان

مدل سازی سه بعدی تاسیسات

مدل سازی تاسیسات ساختمان با روش BIM کاربرد بسیار زیادی در اجرای تاسیسات مکانیکی و برق ساختمان های بزرگ دارد. دلایل زیادی برای کاربرد مدل سازی سه بعدی تاسیسات ساختمان با روش BIM در عملیات اجرای تاسیسات وجود دارد.اجرای تاسیسات ساختمان های تجاری، پروژه هایی با بودجه مالی بسیار بالا می باشند که مسئولیت زیادی را برای مدیران پروژه و پیمانکاران در پی دارد. در اکثر این پروژه ها چندین پیمانکار دست اندر کار پروژه هستند تا قسمت های مختلف را اجرا کنند و این امر موجب پیچیدگی زیاد در مدیریت پروژه خواهد بود.

برای بیان ارزش این روش لازم است، در ابتدا تشریح کنیم که در مدل سازی سه بعدی تاسیسات ساختمان چه کار هایی انجام می شود. در این مقاله در ابتدا مدل سازی تاسیسات ساختمان را معرفی کرده و در ادامه سه مزیت اصلی مدل سازی تاسیسات ساختمان در اجرای تاسیسات را بیان کرده.

 

مدل سازی اطلاعات تاسیسات مکانیکی ساختمان چیست؟

مدلسازی سه بعدی تاسیسات ساختمان با نرم افزار revit mep
مدلسازی سه بعدی تاسیسات ساختمان با نرم افزار revit mep

نرم افزار های BIM مانند Revit نرم افزار هایی هستند که تمامی ایده های عملیات طراحی و اجرای ساختمان، مستندات طراحی، جزییات کارکرد و کاراکتر های عملکردی سیستم تاسیسات شبیه سازی و مدل سازی می شود.

مدلسازی ساختمان در Revit به پیمانکاران این امکان را می دهد تا بتوانند شبیبه سازی با دقت بالا از پروژه ای که قرار است اجرا شود در اختیار کارفرما و سایر طراحان و پیمانکاران پروژه قرار دهند.

مدل سازی سه بعدی تاسیسات ساختمان با نرم افزار Revit MEP برای هر شرکتی که به گونه ای با تاسیسات ساختمان در ارتباط است، کاربرد بسیاری دارد. نرم افزار مدل سازی BIM از جنبه های متفاوتی در زمان طراحی، آماده سازی نقشه ها برای عملیات اجرا و مدیریت عملیات اجرا کاربرد دارد.

 

سه مزیت اصلی مدل سازی تاسیسات ساختمان با روش BIM

 

نرم افزارهای مدل سازی BIM به عنوان ابزاری برای مدیریت جامع پروژه ساخت و اجرای تاسیسات ساختمان و کنترل روز به روز عملیات اجرا به کار برده می شود و شامل مزیت های زیر برای کارفرمایان می شود:

 

1.تسهیل عملیات اجرای تاسیسات ساختمان با ایجاد یک رفرنس واحد

برای کارفرمایان و مدیر پروژه ها، اجرای تاسیسات ساختمان، به عنوان یک بخش پیچیده از اجرای پروژه می باشد که چندین پیمانکار به صورت مرتبط در آن مشغول به فعالیت هستند و مدیریت منابع و هزینه های آن بسیار دشوار خواهد بود. مدل سازی تاسیسات ساختمان با رویت به عنوان یک منبع واحد برای مدیریت و کنترل اجرای تاسیسات ساختمان در اختیار کارفرمایان و مدیران پروژه قرار می گیرد که میتوانند هماهنگی بین پیمانکاران را به وجود آورد. بدیهی است که نتیجه این امر کاهش در زمان و هزینه پروژه می باشد.

2. بهبود بهره وری پروژه اجرای تاسیسات مکانیکی

هنگامی که یک منبع دقیق و تایید شده توسط تیم طراحی تاسیسات پروژه وجود داشته باشد باعث می شود تا بهره وری و کیفیت اجرای تاسیسات در زمان کمتر و با هزینه کمتر محیا شود. در پروژه های تاسیسات ساختمان های بزرگ موارد فوق تاثیر بیشتری را از خود نشان می دهد.

3.کاهش دوباره کاری ها در عملیات اجرا

هنگامی که یک ساختمان به روش BIM مدل سازی می شود، تمامی تغییرات به صورت آنی و جامع در تمامی قسمت های مدل اعمال می شود. لذا خطاهای ناشی از عدم ارتباط بین گروه های طراحی به حداقل رسیده و در اجرا تداخلات به کمترین مقدار خود می رسد. در نتیجه بهره وری در ساخت و اجرای ساختمان به حداقل می رسد.

 

” مدل سازی تاسیسات ساختمان با رویت به عنوان یک منبع واحد برای مدیریت و کنترل اجرای تاسیسات ساختمان در اختیار کارفرمایان و مدیران پروژه قرار می گیرد”

 

اجرای تاسیسات ساختمان همبستگی بالایی با اجرای معماری ساختمان دارد. در اکثر موارد تغییرات معماری در اجرای تاسیسات تاثیر می گذارد به طوری که نیازمند ایجاد تغییرات در اجرای تاسیسات ساختمان خواهد بود. هنگامی که مدل جامعی از ساختمان موجود باشد که تمامی جزییات معماری تاسیسات برق و تاسیسات مکانیک در آن لحاظ شده باشد. تیم های طراحی هر بخش به طور همزمان بر آن کار می کنند و از تغییرات سایر بخش ها در همان لحظه اعمال تغییر آگاه می شوند. این ویژگی باعث می شود تا تداخلات در هنگام اجرا به حداقل برسد . کاهش تداخلات نیز کاهش دوباره کاری ها و افزایش بهره وری را نتیجه می دهد که این امر برای مدیران پروژه، کارفرمایان و پیمانکاران بسیار حائز اهمیت است.

 

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *