نکات اجرایی موتورخانه حرفه ای (بخش دوم)

نکات اجرای موتورخانه های صنعتی و ساختمانی

 

نکات اجرایی موتورخانه حرفه ای 2

نکات اجرای موتورخانه های صنعتی و ساختمانی

در بخش دوم از معرفی نکات اجرایی موتورخانه های حرفه ای در کاربری های صنعتی و ساختمانی به بررسی نکات زیر پرداخته شده است.

  • نکات معماری در موتورخانه
  • نکات اجرایی دودکش در موتورخانه
  • نکات اجرایی مخازن در موتورخانه

گروه مهندسین نوین طرح با رعایت بروزترین استانداردها در زمینه اجرای موتورخانه صنعتی و ساختمانی در جهت کاهش هزینه عملیات اجرای تاسیسات موتورخانه تلاش میکند. استفاده از بروزترین روش طراحی بر پایه تکنولوژی بیم ( BIM ) و مدل سازی سه بعدی موتورخانه پیش از آغاز عملیات اجرا سبب بهینه سازی مالی و زمانی در پروژه می شود.

 

نکات معماری در موتورخانه حرفه ای 

 

  1. ارتفاع موتورخانه مسکونی و مجتمع های کم واحد از بلندترین تجهیزات باید حداقل 1.5 متر و برای موتورخانه های بزرگ بین دو تا چهار متر بلند تر باشد برای آن که گرمای حاصل از دیگ های بخار بالای سطح تنفس قرار گیرد. اجرای لوله ها و دی اریتور ها ساده تر می باشد و برای تنفس دستگاه ها نیاز به حجم اکسیژن زیادی است. نباید دمنده مشعل های بزرگ ایجاد فشار منفی زیادی نماید که گوش کاربر را اذیت کند و پنجره ها را تحت مکش زیاد قرار دهد چون ممکن است به مرور زمان یا حادثه ای کوچک شیشه پنجره ها بشکند و این مکش سبب ایجاد ترکش در محیط نکند.
  2. معمولا در موتورخانه ها اگزاست یا خروج هوای کثیف در بالاترین ارتفاع تعبیه می گردد. تعبیه خروج هوای سنگین در ارتفاع کم و در جوار میز کار جوشکاری تاثیر زیادی در تهویه موتورخانه دارد.
  3. گاهی به علت درست کار نکردن دمنده مشعل دیگ یک احتراق شبیه به انفجار را ایجاد می نماید و این ضربه محکمی به شیشه ها می زند ، به منظور کاهش صدمات ناشی از این امر بهتر است شیشه های موتورخانه از نوع مش دار باشد و سطح هواکش به طوری طراحی شده باشد که آمادگی این اتفاق را داشته باشد.
  4. درب موتورخانه باید حداقل نیم متر عریض تر از بزرگترین دستگاه یا مخزن غیرقابل مونتاژ باشد و حداقل یک متر بلندتر از بلندترین دستگاهی که نمی توانید آن را به صورت مورب وارد کنید. به صورت سرانگشتی عرض درب موتورخانه های معمولی یک متر و ارتفاع آن ها دو متر ، موتورخانه مجتمع های تا 20 واحد بین 120 تا 150 سانتی متر با ارتفاع 2.5 متر و برای دیگر اماکن حداقل سه متر و برای موتورخانه های صنعتی تا شش متر توصیه می گردد. البته می توان در ارتفاع به دو بخش 4 متر درب و 2 متر کتیبه باز شو در نظر گرفت . توجه کنید بالای درب پروژه پروفایلی رد نکنید ، چون ورود دیگ های بخار و مبدل ها و تانکر های بزرگ بسیار سخت خواهد شد البته مواردی که برای ورود و خروج نیاز به میدان گردش در ورود است ، با رایانه حرکت و گردش مسیر را شبیه سازی کنید. گاهی لازم است درب بزرگتری بسازید . درب موتورخانه حتما باید به بیرون باز شود و تحت هیچ شرایطی سبب حبس شدن افراد در موتورخانه گردد.
  5. اگر دستگاهی از درب رد نمی شد و امکان تخریب درب وجود نداشت می توان دیوار را با توجه به مسیر عبور برق و لوله های تاسیسات تخریب کرد. البته تخریب و مرمت دیوار نیازمند مشاوره با مهندس سازه می باشد.
  6. علاوه بر درب ها می توان در موتورخانه به منظور سرویس و تعمیرات تجهیزات از دریچه های بازشو و سقف های قابل برداشت استفاده کرد. البته مسایلی از قبیل امنیت تردد ، انتخاب محل درست ، سهولت باز شدن توسط تکنسین و اپراتور مربوطه خیلی مهم است و به گونه ای باشد که غبار به مرور زمان موجب مسدود شدن و غیر قابل دسترس شدن نگردد و آب باران وارد نشود.
  7. درب موتورخانه نباید پاخور داشته باشد. یعنی نباید در ورودی درب عامل مزاحمی وجود داشته باشد که مانع ورود و خروج تجهیزات گردد.
  8. ستون و فونداسیون مربوطه نگهدارنده درب یا چارچوب درب های بزرگ و تعداد لولا و کیفیت اجرا اهمیت زیادی دارد.

 

نکات اجرایی دودکش در یک موتورخانه حرفه ای 

 

  1. دودکش موتورخانه باید از مرتفع ترین قسمت ساختمان 2 الی 6 متر بالاتر باشد تا در محدوده ی تنفسی کاربران ساختمان قرار نگرفته و همچنین باعث تخریب نمای ساختمان نشود.
  2. در طول مسیر دودکش نباید زانوی 90 درجه استفاده نمود و یا مسیر سیفونی گردد و یا U شکل گردد و نمی توان از زاویه حاده استفاده کرد.
  3. بهتر است در انتقال دودکش از حداقل مسیر افقی استفاده شود و برای مسیر افقی شیب نیم تا 1 درصد در نظر گرفته شود.
  4. اگر دمای دودکش بیش از حد داغ باشد حتما یک جای کار اشتباه است چون اتلاف انرژی زیاد می باشد و بازده انرژی به زیر استاندارد رسیده است.
  5. برای لوله هایی که حرارت زیاد ناگریز است از ورق گالوانیزه استفاده نکنید چون پوشش قلع آن ذوب شده و به اصطلاح می گویند ورق سوخته و دود سمی تولید خواهد نمود.
  6. اگر طول دودکش بیش از حد باشد و دریچه تعادل توربولاسیون نداشته باشد مشکل توربولاسیون فزاینده ای ایجاد می کند و به اصطلاح لوله به خاطر بالا بودن سرعت جریان هوا و گاز در دودکش زوزه خواهد کشید.
  7. اگر طول دودکش کمتر از 6 متر باشد دودکش درست عمل نخواهد کرد و اگر فن مشعل ضعیف باشد دستگاه خاموش خواهد شد.
  8. در پایین دودکش یک سه راه دمپر دار قرار دهید که سرعت توربولاسیون قابل کنترل باشد.
  9. اگر میزان دود زیاد باشد طبق نظر کارشناسان محیط زیست باید فیلتر مناسبی قبل از کلاهک قرار دهید و تمهیداتی برای تعمیر و سرویس و تعویض باشد.
  10. گاهی آنقدر ساختمان بلند است که لوله در یک ارتفاعی سرد می گردد و دود را تا بالا انتقال نمی دهد در این شرایط باید حرارت را به صورت موضعی بالا ببرید تا دود به کلاهک برسد و میزان پرتاب دود بعد از خروج دود توجه نمایید. بهتر است به لایه پرسرعت جریان هوای منطقه برسد تا هوای منطقه را آلوده نکند.
  11. اگر دودکش خیلی باریک باشد سرعت دود زیاد می شود و صدا و لرزش ایجاد می کند و اگر بزرگتر باشد سرعت دود افت می کند و دستگاه ها به اصطلاح خفه خواهند کرد. طول و قطر دودکش با نظر کارخانجات سازنده دیگ ها طراحی می گردد.

نکات اجرای دودکش موتورخانه

نکات اجرایی مخازن در موتورخانه حرفه ای 

 

  1. توجه نمایید کف مخازن آب داخل موتورخانه باید بر کلکتور مکش بوستر پمپ سوار شود، یعنی ارتفاعش حداقل 20 سانتی متر از روی لوله مکش بالاتر باشد.
  2. هنگام طراحی مخازن آب دقت کنید که ابعاد را به گونه ای انتخاب کنید که دور ریز به حداقل برسد.
  3. درز جوش های هر طبقه از ورق ها در امتداد نباشد مانند آجربند نباید روی هم بیفتد تا احتمال گسیختگی کاهش یابد.
  4. مخازنی که طول آن ها زیاد است باید مجهز به موج گیر های درونی شود.
  5. نیم درصد اگر کف آن به سمت درین شیب داشته باشد هنگام سرویس دوره ای که شیر زهکش باز می شود گل و لای خارج شود.
  6. مقابل ورود آب یک سبد توری آشغال گیر با دسته یا زنجیر بند تعبیه کنید. که هر هفته توسط مسئول نگهداری تمیز گردد.
  7. مخازن آب باید به دریچه ورودی با نرده در داخل و بیرون ، کنترل ارتفاع ، لوله سرریز ، کنترل سرریز ، لوله ونت با توری ضد پشه و عقربه ارتفاع نما یا یایت گلاس لوله تخلیه و لوله های ورود و خروج آب باشد. معمولا از وسط برای آب شرب و از پایین برای آتش نشانی خروجی می گیرند. این اختلاف ارتفاع آب ذخیره شده آتش نشانی و همیشه پاک خواهد بود.
  8. برای آتش نشانی مخزن آب راکد نسازید چون ایجاد خوردگی ، رسوب ، بو و تجمع پشه و گیرپاژ بوستر پمپ می گردد.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *