تکنولوژی جداکننده هوا اتاق تمیز

جداکننده و عایق ساز اتاق تمیز

 

تکنولوژی جداکننده هوا اتاق تمیز

جداکننده و عایق ساز اتاق تمیز

جداکننده هوا یا محیط های کوچک تمیز در داخل اتاق های تمیز و برای دستیابی به سطح بالایی از پاکیزگی به کار می روند. در هر دو نوع اتاق تمیز با تهویه مغشوش و جریان یک طرفه ، می توان از تجهیزات دارای هوای تمیز نظیر میز دارای جریان یک طرفه و جداکننده ها استفاده نمود. این دستگاه ها می توانند یک هوای فیلتر شده و با تهویه بالا مورد نیاز برای نقاط خاص نظیر مناطقی که محصول باز است و در معرض آلودگی قرار دارد را تهیه کند.

سال ها فعالیت های مخاطره آمیز با مواد شیمیایی سمی یا مواد باکتریایی خطرناک در داخل دستگاه های جداکننده هوا ، عایق ساز یا glow boxes انجام شده. آزمایش روی حیوان های فاقد میکروب در جداکننده های پلاستیکی که از ورود میکروارگانیسم ها جلوگیری میکند، انجام شده. هوای داخل جداکننده استریل شده و به وسیله فیلترهای هپا کاملا فیلتر می شود. در این سامانه افراد یا اجزا برای انجام فرآیند تولیدی از نیمه لباس ها یا دستکش های متصل به جداکننده استفاده میکنند.

 

نکات کلی در مورد تکنولوژی جداکننده هوا اتاق تمیز

کلین روم

استفاده از تکنولوژی جداکننده برای کاهش مداخله های انسانی در محیط های فرآیند ممکن است باعث کاهش مشخص خطر آلودگی میکروبی محصولات تولید شده در شرایط آسپتیک گردد. طرح های مختلف زیادی جهت جداکننده ها و وسایل انتقال transfer device وجود دارند. محیط جداکننده و محیط پیش زمینه آن باید طوری طراحی شود که کیفیت هوای مورد نیاز برای منطقه مربوطه محقق شده و قابل قبول باشد. محیط های جداکننده از مواد مختلف ساخته شده که کم و بیش در خطر سوراخ شدن و نشتی هستند. طراحی وسایل انتقال و نحوه انتقال ممکن است از یک درب تنها تا درب های دوگانه یا سیستم های کاملا بسته fully sealed system متفاوت باشد و این امر به مکانیزم استریلیزاسیون بستگی دارد.

 

انتقال مواد به درون یا خارج واحد کاری ، یکی از مهم ترین منابع بالقوه آلودگی است. به طور کلی درون محیط جداکننده هوا ، محیطی است که دستکاری های پرخطر در آن زیاد صورت می گیرد، با این حال دیده شده که سیستم جریان هوای آرام ( لامینار ) ممکن است در تمام مناطق کاری جنین تجهیزاتی تعبیه نشده باشد. کلاس هوای مورد نیاز برای محیط حمایتی یا پیش زمینه بستگی به طرح جداکننده و کاربرد های آن دارد. این محیط پیش زمینه باید تحت کنترل بوده و برای عملیات فرآیند اسپتیک حداقل درجه D باشد.

از جداکننده ها فقط بعد از انجام اعمال اعتبار سنجی مناسب ، باید استفاده نمود. اعتبار سنجی باید در تمام موارد بحرانی تکنولوژی جداکننده هوا انجام پذیرد. برای مثال:

  • کیفیت هوای درون و بیرون (پیش زمینه) جداکننده
  • بهداشتی نمودن جداکننده
  • فرآیند انتقال و یکپارچگی integrity جداکننده

کنترل و مراقبت باید به صورت منظم برای آزمایش نشت از جداکننده و سیستم (دستکش/آستین) که در جداکننده  هوا اتاق تمیز تعبیه شده است ، انجام شود.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *