مبانی تاسیسات اتاق تمیز

اتاق تمیز

 

مبانی تاسیسات اتاق تمیز

اتاق تمیز
طراحی، مشاوره، مدل سازی و اجرای تاسیسات اتاق تمیز با رعایت استانداردهای بروز در این زمینه

یک مجتمع تولیدی استریل ، مانند هر مجتمع تولیدی دیگر ، دارای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی معمولی و عمومی است. این پروژه ها  علاوه بر تاسیسات عمومی ، به دلیل ویژگی های خاص خود و قواعدی که بر کار آن حاکم است ، دارای یک واحد تاسیسات اختصاصی نیز می باشد. که این واحد از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید مورد توجه قرار گیرد. بدون تاسیسات مذکور که آن را با نام تاسیسات اتاق تمیز شناخته ، بخش تولید قادر به کار نبوده و یا محصول آن واجد شرایط مطلوب نخواهد بود.

تاسیسات اتاق تمیز اساسا به منظور برقرار کردن شرایط استریل و رعایت استانداردهای ویژه دارویی ، غذایی یا شیمیایی در مباحثی مانند تهویه مطبوع ، تصفیه ، تخلیه هوا ، ایجاد فشار هوا ، تامین آب ، تخلیه فاضلاب و حتی برق رسانی بوده. که رابطه ای مستقیم با اصل صنایع مذکور داشته و به تدریج به صورت قواعد و قوانین لازم الاجرای این صنایع درآمده است.

 

تعریف کلی  و مشخصات ویژه اتاق تمیز

 

به طور خلاصه ، فضای تمیز به فضایی گفته می شود که دارای شرایط زیر باشد:

 

تعداد ذرات موجود در هوا محدود و مشخص باشد.

 

الگو های حرکت هوا در فضا ، انتخاب شده و مشخص باشد.

 

درجه حرارت و میزان رطوبت نسبی کنترل شده باشد.

میزان فشار هوا معین ، تنظیم شده و تحت کنترل دائمی باشد.

مواد و مصالح ساختمانی ویژه ای در آن به کار رفته باشد که در هیچ شرایطی از خود به فضا ذره پس نداده و ضمنا در همه حال قابل شست و شو با آب گرم و مواد ضدعفونی کننده و با مواد پاک کننده باشد.

 

روش های انجام کار در فضا منظم و مشخص باشد. چنین فضایی ممکن است به صورت یک اتاق ، یک سالن و یا جایگاه محدودی برای انجام کار معینی در داخل یک سالن باشد ، نظیر محدوده ماشین های آمپول پرکنی ، محدوده ماشین های پرکن شیشه و یا دستگاه های پرکن بطری و …

تعریف و مشخصات اتاق تمیز

تهویه مطبوع اتاق تمیز

 


تعریف:

تهویه مطبوع هوا به صورت کلی شامل چرخش حجم کافی از هوا ، برقراری درجه حرارت مناسب ، تامین رطوبت نسبی مطلوب ، ایجاد فشار مثبت و یا منفی کافی ، انجام تصفیه تا آن حدی که منطبق بر نیازها و استاندارد های خاص غذایی ، دارویی و شیمیایی شود؛ از چالش های مهم و درجه اول در طراحی تاسیسات اتاق تمیز می باشد.


 

یک مجتمع استریل چند منظوره ، دارای انواع فضا ها و بخش های تولیدی است که هر کدام ، بر حسب نوع محصولی که در آن ها ساخته می شود ، بایستی دارای شرایط ویژه ای از تهویه مطبوع باشند.

به عنوان مثال فرآورده های مختلف یک مجموعه دارویی ، چه از نوع مصرف داخلی بدن و چه از نوع مصرف خارجی آن و به ویژه فرآورده های تزریقی ، به دلیل سر و کار داشتن مستقیم با درمان و سلامتی مردم ، بایستی در تمام طول عملیات تولید یعنی از زمان ورود مواد اولیه به انبار ها و قرنطینه تولید تا زمان خروج داروهای تولید شده از انبار ها و قرنطینه مصرف ، از نفوذ هرگونه آلودگی مصون مانده و حفاظت شوند.

تاسیسات تهویه مطبوع اتاق تمیز

استاندارد های F.D.A و مقررات G.M.P:

هرگونه ساده انگاری و عدم دقت در طراحی تهویه استریل و یا بعدا در مدیریت و راهبری سیستم ، می تواند باعث نفوذ و ایجاد آلودگی های زیانبار در فرآورده های دارویی شده. و در برخی از آن ها ، نظیر فرآورده های تزریقی داخل وریدی با حجم زیاد ( سرم ها ) ، به از بین رفتن اجباری محصول و یا به وقوع آسیب های جانی منجر گردد. لذا تمام فضاهای تولیدی به ویژه فضاهای تولیدی استریل و نیمه استریل بایستی از لحاظ کیفیت هوا تابع قواعد و مقررات و استاندارد های پذیرفته شده و مدونی نظیر استاندارد های F.D.A و مقررات G.M.P باشند. مقررات ، شرایط و قواعد مذکور باید از طریق سیستم های تهویه و تصفیه هوا و نیز توسط مدیریت و راهبری فنی به طور دائم حاکم بر فضاهای مذکور باشند.

 

در یک جمله می توان گفت که تاسیسات تهویه مطبوع اتاق تمیز در صنایع داروسازی ، شیمیایی ، غذایی و الکترونیکی یعنی :

“جلوگیری از نفوذ و نیز حذف هرگونه آلودگی هوا به وسیله ی سیستم تهویه”

 

با این وجود موضوع هایی مانند برقراری درجه حرارت مطبوع  و رطوبت نسبی کافی که در سیستم تهویه عادی همواره مطرح است ، در سیستم تهویه استریل در درجه ی دوم اهمیت قرار خواهند گرفت. از اینجا نقش سیستم تهویه و درجه تصفیه هوا و نیز برقراری و کنترل فشار مثبت و یا منفی هوا در فضا های تولیدی به خصوص فضاهای استریل ، مشخص می گردد.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *