دستورالعمل اجرایی نصب پمپ گریز از مرکز

 

دستورالعمل اجرایی نصب پمپ گریز از مرکز

 

مدلسازی سه بعدی موتورخانه – ایزومتریک پمپ سیرکولاتور موترخانه آب گرم

در این مقاله به بررسی دستورالعمل اجرایی نصب پمپ های گریز از مرکز می پردازیم. در پمپ های گریز از مرکز ، چرخش پروانه داخل پوسته موجب گردش مایع می شود. بدین وسیله سیال تحت نیروی گریز از مرکز از طریق مجرای خروجی خارج می گردد. اینگونه پمپ ها کاربرد وسیعی دارد که میتوان به استفاده از اینگونه پمپ ها در پمپ سیرکولاسیون جهت به جریان انداختن آب گرم و سرد در سیستم گرمایش و سرمایش، پمپ های شناور برای استفاده در چاه های عمیق و نیمه عمیق، پمپ های لجن کش برای استفاده در سیستم فاضلاب و … اشاره کرد.

انواع پمپ های گریز از مرکز از نظر محل نصب

  • پمپ های خطی (هوایی): در ظرفیت های کم و برای تأمین فشارهای پایین به صورت افقی یا عمودی بدون نیاز به شاسی و فنداسیون
  • زمینی: دارای شاسی فلزی که بر روی فنداسیون بتونی قرار می گیرد. برای تأمین ظرفیت های بالا کاربرد دارند.
مدلسازی سه بعدی موتورخانه – نمای دو بعدی خط برگشت منبع دوجداره آب گرم مصرفی
مدلسازی سه بعدی موتورخانه بخار – نمای سه بعدی پمپ سیرکولاتور

خط رانش و خط مکش در پمپ گریز از مرکز

لوله کشی مناسب خطوط مکش و رانش از اصول حائز اهمیت در نصب و راه اندازی پمپ های سانتریفیوژ است. به طوری که استفاده از لوله های بی کیفیت یا عدم رعایت نکات فنی ، منجر به کارکرد ضعیف پمپ سانتریفیوژ، پایین آمدن راندمان و افزایش ناپایداری پمپ می گردد.

خط رانش (Discharge Line)

جریان درون پوسته پمپ پس از دریافت انرژی جنبشی از پروانه به سمت خروجی هدایت می شود. برای حفظ انرژی که به جریان افزوده شده، بایستی با دقت هدایت و کنترل گردد. برای این منظور تجهیزات و اتصالات مناسب برای خط رانش در نظر گرفته می شود.

 

خط مکش (Suction Line)

جریان ورود مایع به یک پمپ باید تا حد امکان دارای خطوط موازی و سرعتی یکنواخت باشد تا در کار پمپ ایجاد ناپایداری ننماید و پروانه آسیب نبیند.

 

توصیه های اجرایی خط مکش

 

  • اصل جریان آرام در ورودی پمپ: لوله کش مکش باید به گونه ای باشد که سیال به طور یکنواخت وارد پمپ شود. در غیر این صورت انرژی سیال به علت ایجاد اغتشاشات به هگام حرکت و تولید گردابه تلف شده.
  • فرصت دادن به سیال برای خط جریانی شدن: دست کم 5 برابر قطر لوله شیر تخلیه
  • فاصله زانویی از پمپ: استفاده از زانویی درست قبل از مکش پمپ باعث به هم خوردن نظم جریان و ایجاد اختلال در عملکرد و افت راندمان پمپ شود. زانویی ها افت فشاری برابر 5 متر طول معادل لوله ایجاد می کنند.
  • عدم کنترل دبی ورودی: برای کنترل دبی خروجی از پمپ باید از شیر تنظیم جریان در لوله خروجی پمپ استفاده نمود. این نوع شیر افت فشاری برابر 15 متر از طول معادل لوله ایجاد می نماید.
  • کلکتور مشترک مناسب: در صورت استفاده از یک کلکتور برای مکش چندین پمپ بهتر است اتصال به صورت مایل باشد
  • تبدیل غیر هم مرکز: این تبدیل باعث ایجاد صدای زیاد، کاهش راندمان و خرابی زودرس پمپ می گردد.
  • ساپورت گذاری لوله ها: استفاده از ساپورت مناسب در مکش هم ترازی اتصالات از نظر محوری زاویه ای و طولی – در غیر این صورت آسیب به اتصالات و تحمل وزن لوله توسط مجموعه پمپ

 

نحوه مناسب اتصال تجهیزات در خط مکش و رانش پمپ گریز از مرکز زمینی

توجه: گروه مهندسین نوین طرح با پشتوانه تخصص ، تجربه و دانش مهندسین خود در زمینه طراحی پمپ های گریز از مرکز خطی و زمینی در سیستم های متفاوت تاسیسات مکانیکی آماده مشاوره در پروژه های تاسیسات ساختمانی و صنعتی با کاربری های متفاوت می باشد. جهت آشنایی با خدمات متفاوت مجموعه در زمینه تاسیسات صنعتی و ساختمانی اینجا را کلیک کنید!

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *