مدلسازی سه بعدی موتورخانه مجتمع تجاری چند منظوره پارسه

 

مدلسازی ایزومتریک موتورخانه مجتمع تجاری چند منظوره پارسه یکی دیگر از تجربیات گروه مهندسین نوین طرح در زمینه بهره مندی از تکنولوژی بیم ( BIM ) می باشد؛ این مجتمع شامل دو بخش فروشگاه هایپرمی و فضای تجاری بوده است. مجموعه ما در زمینه تهیه و ارائه نقشه های اجرایی ( شاپ درایینگ ) و مدلسازی سه بعدی موتورخانه دو فصلی افتخار همکاری با شرکت آرین پاسارگاد را داشته است. ایزومتریک موتورخانه دو فصلی با استفاده از نرم افزار رویت مپ و با سطوح گسترش 400 ( LOD400 ) طراحی و به کارفرما ارائه شده است.

 

اطلاعات جامع پروژه مجتمع تجاری چند منظوره پارسه

 

این پروژه شامل دو موتورخانه دو فصلی می باشد که یکی از آن ها گرمایش ، سرمایش و آب گرم مصرفی هایپر مارکت را تأمین می کند و دیگری وظیفه تأمین گرمایش ، سرمایش و آب گرم مصرفی بخش تجاری را بر عهده دارد. هر دو موتورخانه در یک فضا در بخش زیرین ساختمان مجتمع قرار گرفته است. چیلرهای هوا خنک و هواسازها نیز در بام ساختمان قرار گرفته اند. توزیع گرمایش و سرمایش در این پروژه به دو روش هواساز و فن کویل می باشد. فلودیاگرام موتورخانه های مذکور در تصاویر زیر آمده است.

طراحی لودیاگرام موتورخانه مجتمع تجاری چند منظوره – موتورخانه فضای تجاری
طراحی فلودیاگرام موتورخانه هایپرمی مجتمع تجاری چند منظوره
فلودیاگرام موتورخانه بخش تجاری

 

فلودیاگرام موتورخانه فروشگاه هایپرمی

 

سه چالش مهم در ارتباط با اجرای موتورخانه

 

اجرای موتورخانه در این پروژه چالش هایی را به همراه داشت که مجریان و پیمانکاران پروژه را ملزم به مدل سه بعدی و نقشه های اجرایی از موتورخانه ها کرده بود:

 

  • اولین چالش اجرایی ، فضای معماری ناکافی موتورخانه جهت جانمایی تجهیزات ، لوله کشی ها و کلکتور ها بود.
  • چالش دوم این پروژه مشترک بودن فضای معماری دو موتورخانه بود که احتمال تداخل لوله ها را بالا میبرد.
  • چالش بعدی این پروژه وجود پل هایی در فضای موتورخانه بود که محدودیت های زیادی را در اجرای لوله های عمودی ایجاد میکرد.

 

کارشناسان گروه مهندسین نوین طرح با بررسی نقشه های موتورخانه ، کاتالوگ تجهیزات ، مسیر لوله های اصلی ساختمان و فضای معماری موتورخانه ، راهکار هایی عملی جهت حل چالش های بیان شده ارائه دادند که در ادامه تشریح میشود.

 

راهکار گروه مهندسین نوین طرح برای چالش های پروژه

 

راهکار اول برای اجرای استاندارد این موتورخانه با وجود محدودیت های فوق، تقسیم بندی لوله های موتورخانه ها به دو تراز ارتفاعی بود. این کار باعث شد تا از ارتفاع فضای موتورخانه حداکثر استفاده شود. راهکار بعدی برای این پروژه جانمایی کلکتور های مشترک در بین دو تراز ارتفاعی لوله ها بود ، این کار موجب کاهش تعداد لوله های عمودی موتورخانه بود که نتیجه آن محدودیت کمتر برای اجرای موتورخانه بوده. همچنین به منظور دسترسی اپراتور موتورخانه به شیر های قطع و وصل کلکتور ها ، معابر دسترسی نیز برای موتورخانه در نظر گرفته شد.

در نهایت بعد از بررسی سناریو های متعدد جهت حل چالش های موجود در این پروژه مدلسازی سه بعدی موتورخانه با رویت مپ ( Revit MEP ) انجام شد و نقشه های اجرایی لوله ها و تجهیزات به صورت آیزومتریک به کارفرما ارائه شد.

 

مدلسازی سه بعدی موتورخانه مجتمع تجاری چند منظوره

 

در این بخش تعدادی از تصاویر موتورخانه که توسط مهندسین مجموعه نوین طرح به صورت سه بعدی طراحی شده است را به منظور ارائه دید بهتر نسبت به چالش های ذکر شده آورده شده است.

طراحی و مدلسازی سه بعدی موتورخانه مجتمع تجاری چند منظوره
طراحی و مدلسازی سه بعدی موتورخانه مجتمع تجاری چند منظوره
طراحی و مدلسازی سه بعدی موتورخانه مجتمع تجاری چند منظوره

همانطور که در بخش قبل گفته شده است، محل جانمایی چیلرهای هواخنک و هواسازها در قسمت بام ساختمان و البته یکی از هواسازها با ظرفیت کوچکتر نسبت به سایر هواسازها در تراس ساختمان در نظر گرفته شده. مجموعه ما مدلی سه بعدی از نحوه جانمایی تجهیزات بر روی شاسی ها و ساپورت گذاری لوله ها را به همراه تمامی جزئیات مربوط به شاسی تجهیزات ارائه داده اند.

اطلاعات خروجی موتورخانه با تکنولوژی BIM

 

  • ارائه نقشه های دو بعدی و سه بعدی جانمایی و پایپینگ تجهیزات در موتورخانه
  • لیست تجهیزات موتورخانه به همراه مدل سازی دقیق هرکدام به همراه جزئیات ابعادی ، ظرفیتی و اتصالات آن ها
  • برآورد لوله کشی و اتصالات ، شیرآلات و عایق در موتورخانه
  • ارائه دیتایل های مربوط به تجهیزات جهت استفاده در تعمیر و نگه داری موتورخانه
  • ارائه نقشه های ساپورت گذاری و شاسی کشی لوله ها و کولکتورها
  • مدلسازی شاسی چیلرها و هواسازها و ارائه آن در قالب نقشه های سه بعدی و نمای دو بعدی به همراه ابعاد آن
  • نقشه های جانمایی چیلر ها و هواسازها و ایزومتریک پایپینگ میان تجهیزات بام ساختمان و محل موتورخانه

 

مدلسازی سه بعدی و تهیه نقشه های اجرایی موتورخانه در این پروژه موجب شد تا چالش ها به صورت مجازی با حداقل هزینه حل شوند. و از دوباره کاری ها و آزمون خطاهای اجرای موتورخانه در این فاز جلوگیری شود. در این صورت مجریان و پیمانکاران موتورخانه در حین اجرا به نقشه های اجرایی دقیقی دسترسی داشتند که موجب بهینه سازی عملیات اجرایی موتورخانه بود. علاوه بر موارد بیان شده مدل سازی سه بعدی موتورخانه با بهره گیری از تکنولوژی BIM سبب شده که مجریان این پروژه برآوردی با درصد خطای بسیار پایین نسبت به روش های معمول در متره و برآورد میزان لوله ها، اتصالات ، عایق و شیرآلات مصرفی در موتورخانه داشته باشند. این امر موجب کاهش چشمگیر در هزینه های مالی و زمانی پروژه بوده است

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *