طراحی تاسیسات ساختمان مسکونی با روش مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

 

گروه مهندسین نوین طرح در سال 1398 افتخار همکاری در بخش طراحی تاسیسات ساختمان مسکونی خانه هجدهم را داشته است. این پروژه با کاربری مسکونی جمعا به متراژ 700 متر مربع در 5 طبقه که شامل دو طبقه منفی و سه طبقه مثبت بوده است، در استان تهران و منطقه شهرک غرب اجرا شده است.

طراحی تاسیسات مکانیکی ، طراحی تاسیسات برقی و طراحی موتورخانه دو فصلی در این پروژه توسط مجموعه نوین طرح انجام شده است و طراحی و مدلسازی تاسیسات در قالب روش  مدلسازی اطلاعات ساختمان  BIM به کارفرمای محترم این پروژه ارائه شده است.

چالش های طراحی و مدلسازی تاسیسات

 

از چالش های اساسی در این پروژه میتوان به تراز ارتفاعی نسبتا کم در طبقات، عدم استفاده از فضای بام برای جانمایی چیلر هواخنک، دیوارهای متعدد شیشه ای، اختصاص فضای نسبتا کم برای موتورخانه تاسیسات مکانیکی و تغییر در بخش هایی از معماری در طول فرآیند طراحی اشاره کرد.

همگام سازی میان تیم معماری و تاسیسات ساختمان در پروژه هایی که از مدل سازی اطلاعات ساختمان BIM استفاده میشود، یکی از مزیت هایی است که این پروژه از آن بهره مند بوده و سبب شد که چالش های مذکور با کمترین اتلاف زمان و هزینه وارد فاز اجرا شود.

 

بررسی خدمات نوین طرح در بخش طراحی تاسیسات ساختمان مسکونی

 

طراحی تاسیسات ساختمان مسکونی خانه هجدهم با روش مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM و با سطوح گسترش 300 (LOD300) توسط گروه مهندسین نوین طرح انجام شده است. مستندات و مدارک تهیه شده در بخش طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان در قالب مدارک BIM  شامل شانسنامه دیجیتال ساختمان ، دفترچه محاسبات تاسیسات ، نقشه های سه بعدی تاسیسات ، پلان های دو بعدی سیستم ها و جداول متره و برآورد تجهیزات به کارفرمای محترم ارائه شده است.

علاوه بر مدارک و مستندات مورد نیاز جهت بهره برداری و اجرا پروژه ، تمامی مدارک مورد نیاز جهت ارائه به سازمان نظام مهندسی در قالب نقشه های اتوکد و فایل های محاسبات بارهای گرمایشی و سرمایشی با نرم افزار کریر تهیه و ارائه شده.

بررسی معماری و سازه ساختمان مسکونی خانه هجدهم

 

طراحی معماری این پروژه توسط شرکت معماری مدام در قالب مدل سازی اطلاعات ساختمان انجام شده. معماری این پروژه به سبک مدرن بوده و جمعا به متراژ 700 مترمربع بوده است. در این پروژه تمامی امکانات مورد نیاز برای کاربری های مسکونی از قبیل بام سبز، استخر و جکوزی، سالن ورزشی، اتاق آبنما، آسانسور و … در نظر گرفته شده و به صورت فول سیستم ارائه شده است.

تراز ارتفاعی از کف زمین با توجه به مقررات سازمان نظام مهندسی در منطقه شهرک غرب در 12/5 متر بسته شده و همین امر استفاده از بام جهت جانمایی تجهیزات برودتی را غیر ممکن کرده است. همچنین این محدودیت های ارتفاعی با توجه به تعداد طبقات سبب کاهش تراز ارتفاعی شده و این امر نصب سیستم های آبرسانی و فاضلاب را با چالش های چشمگیری مواجه کرد.

 

طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان با روش BIM

 

طراحی تاسیسات ساختمان پروژه خانه هجدهم شامل طراحی سیستم گرمایش و سرمایش ، طراحی سیستم آبرسانی ، طراحی سیستم اطفا حریق ، طراحی سیستم تخلیه هوا ، طراحی سیستم فاضلاب و جمع آوری آب باران و لوله کشی گاز طبیعی بوده. در ادامه هریک از این بخش ها به تفضیل تشریح داده میشود.

 

طراحی تاسیسات تهویه مطبوع

 

فاکتورهای تعیین ظرفیت حرارتی و برودتی

طراحی تاسیسات تهویه مطبوع در این پروژه براساس سردترین وگرمترین روز سال با استفاده از داده های آب و هوایی نشریه 271 جمع آوری شده و با در نظر گرفتن شرایط آسایش در کاربری های مسکونی که با توجه به نمودار ارائه شده توسط استاندارد ASHRAE، ظرفیت حرارتی و برودتی تعیین شده است.

همچنین برای رسیدن به کیفیت مطلوب هوای طرح آسایش نیاز به تامین هوای تازه بوده که دو استاندارد مطرح در این زمینه ASHRAE 62.1 و مبحث چهاردهم مقررات ملی ساختمان است.با توجه به این دو فاکتور تعیین ظرفیت های تجهیزات حرارتی و برودتی انجام شد.

 

روش طراحی سیستم تهویه مطبوع

جهت طراحی سیستم تهویه مطبوع ساختمان مسکونی ابتدا با استفاده از نرم افزار آنالیز ساعتی کریر بارهای گرمایشی و سرمایشی تخمین زده شد و جهت صحه گذاری نتایج پس از ارائه مدل نهایی پروژه با استفاده از نرم افزار رویت مپ آنالیز حرارتی و برودتی مربوط به ساختمان و هریک از فضاها بدست آمده و با نتایج نرم افزار کریر مقایسه شده و مقادیر بارها تعیین شد.

 

بررسی سیستم های گرمایش و سرمایش

گروه مهندسین نوین طرح در تمامی پروژه هایی که افتخار همکاری را داشته است جهت انتخاب سیستم های گرمایش و سرمایش از ماتریس انتخاب سیستم ASHRAE استفاده میکند. انتخاب سیستم باتوجه به معیارهایی در استاندارد بین المللی ASHRAE TC 9.1 معرفی شده است انجام میشود.

مهمترین مزیت انتخاب سیستم به این روش سیستماتیک شدن این فرآیند بوده و از قالب سلیقه ای که به طور معمول در پروژه های تاسیسات ساختمان استفاده شده است، خارج میشود. در نهایت با توجه به اولویت بندی ارائه شده از طرف طراح و کارفرمای پروژه انتخاب سیستم صورت میگیرد.

 

معیارهای انتخاب سیستم گرمایش و سرمایش

 

  • توانایی سیستم در تامین گرمایش، سرمایش، هوای تازه و رطوبت
  • تعمیر و نگه داری
  • هزینه اولیه
  • هزینه جاری
  • کنترل
  • لرزش صدا
  • اشغال فضای ساختمان
  • فاکتورهای محیط زیست

 

انتخاب سیستم گرمایش و سرمایش

با بررسی معیارهای مطرح شده و با در نظر گرفتن اولویت کارفرما مبنی بر کاهش فضای اشغالی، کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش لرزش و صدا بهترین سیستم جهت تامین گرماین گرمایش و سرمایش به ترتیب دیگ چگالشی و چیلر هواخنک با کمپرسور اسکرال پیشنهاد شده. جهت توزیع گرمایش و سرمایش سیستم نیز فن کویل های کاستی در نظر گرفته شد.

طراحی تاسیسات آبرسانی و لوله کشی ساختمان

 

سیستم لوله کشی و تاسیسات آبرسانی در پروژه خانه هجدهم جهت تامین نیازهای گرمایش و سرمایش ، تامین آب مصرفی ، اطفا حریق ، تاسیسات استخر و جکوزی و لو لهه کشی گاز طبیعی بوده است که در زیر تصاویر ایزومتریک هریک از سیستم ها به تفکیک آمده است.

طراحی سیستم اگزاست ساختمان

 

جهت تخلیه هوای سرویس های بهداشتی از فن های هواکش استفاده شده و برای تخلیه هوای پارکینگ ها از اگزاست فن واقع در پشت بام ساختمان استفاده شده است.

طراحی سیستم فاضلاب و جمع آوری آب باران

 

طراحی سیستم فاضلاب و هواکش فاضلاب ساختمان به صورت فول ونت بوسیله لوله پوش فیت انجام شده است. برای طبقات در تراز مثبت سیستم جمع آوری فاضلاب شهری جهت تخلیه فاضلاب و آب باران در نظر گرفته شده و برای طبقات در تراز منفی از 2 چاه جذبی به ظرفیت 12 مترمکعب در کف زیرزمین منفی دو استفاده میشود.

طراحی سیستم اطفا حریق ساختمان

 

به منظور اطفا حریق پارکینگ ساختمان از سیستم اطفا حریق اسپرینکلر استفاده شده است. طراحی سیستم پمپاژ و پایپینگ اطفا حریق بر اساس استاندارد NFPA انجام شده است. همچنین جهت اطفا حریق در طبقات ساختمان از جعبع آتشنشانی در طبقه همکف ساختمان استفاده شده.

طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان با روش BIM

 

روش و استاندارد طراحی تاسیسات الکتریکی

 

در بخش طراحی تاسیسات الکتریکی این پروژه، مجموعه نوین طرح با استفاده از نرم افزار رویت مپ به طور کامل به طراحی میزان توان مورد نیاز ساختمان در هریک از طبقات، موتورخانه و روشنایی نما و فضای خارجی و محاسبات دیماند پرداختند.

براساس نیازهای مطرح شده توسط طراح معمار و مطابق با مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان تمامی الزامات مربوط به طراحی تاسیسات برقی کاربری مسکونی لحاظ شده است.

 

محاسبات تاسیسات روشنایی

 

محاسبات مقدار روشنایی هریک از فضاها در نرم افزار دیالوکس (DIALUX) انجام شده و بر این اساس چراغ های روشنایی جانمایی شدند. محاسبات مربوط به میزان توان برای طراحی پریزها بر اساس دسته بندی نوع بار و ضریب دیماند کاربری مسکونی تعیین شده است و سایزینگ کابل ها با در نظر گرفتن افت ولتاژ در مسیر و ولت آمپر مورد نیاز انجام شد.

 

طراحی تاسیسات جریان متوسط

 

سیستم های جریان متوسط در این پروژه شامل تاسیسات روشنایی، برق رسانی به تجهیزات تهویه مطبوع، پریزها و برق بام سبز است. تصاویر زیر نقشه سه بعدی تاسیسات الکتریکی در هر یک از این سیستم ها را به تفکیک کاربری نشان داده است.

طراحی تاسیسات جریان ضعیف

 

این سیستم ها شامل سیستم اعلان حریق آدرس پذیر، سیستم آنتن مرکزی، تلفن و اینترنت و آیفون تصویری بوده. کابل های مورد استفاده برای هریک از سیستم های مذکور به همراه تصاویر ایزومتریک آن ها در زیر آمده است.

طراحی تابلو های برق تاسیسات الکتریکی

 

تابلوهای برق در تاسیسات الکتریکی به منظور توزیع توان الکتریکی در ساختمان مورد استفاده قرار میگیرند. در پروژه خانه هجدهم پنل های برق در سه دسته کلی پنل اصلی، پنل برق موتورخانه و پنل های طبقات تقسیم بندی شدند. به منظور برقراری اتصال میان پنل ها از کابل های NYY استفاده شد و سطح مقطع کابل ها با توجه به مقدار جریان و افت ولتاژ مسیر تعیین شد.

نرم افزار رویت مپ قابلیت ویژه ای جهت محاسبات مربوط به بارهای الکتریکی، مداربندی و میزان جریان در مدار و محاسبه افت ولتاژ به ازای طول مداربندی را داشته و با استفاده از این ویژگی اطلاعات مربوط به تمامی مدار تابلوها استخراج شده و بر این اساس طراحی تابلوها انجام شد.

مدارک و مستندات طراحی تاسیسات

 

در پروژه خانه هجدهم طراحی تاسیسات مکانیکی و برقی ساختمان مبتنی بر روش طراحی مدلسازی اطلاعات ساختمان ( BIM ) بوده است. مستندات طراحی این پروژه علاوه بر تمامی مدارک مورد نیاز سازمان نظام مهندسی ، شامل نقشه های اجرایی از تاسیسات ، برآورد دقیق تجهیزات ، آلبوم نقشه های دو بعدی و سه بعدی تاسیسات و شناسنامه دیجیتال تاسیسات جهت بهره برداری و تعمیر نگه داری تاسیسات ساختمان ، به کارفرمای محترم ارائه شده است.

 

مدارک و مستندات طراحی تاسیسات مکانیکی

 

تمامی سیستم های مورد استفاده در تاسیسات مکانیکی ساختمان بر اساس روش مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM به صورت سه بعدی مدل شده و در قالب نقشه های ایزومتریک تاسیسات، نقشه های دو بعدی نقشه های رایزردیاگرام، دیتایل های اجرایی و جداول دقیق متره و برآورد تجهیزات جهت استفاده در فاز اجرا و بهره برداری در اخیار کارفرما قرار گرفته. همچنین تمامی مدارک مورد نیاز جهت ارائه به سازمان نظام مهندسی نیز تهیه و آماده ارائه شد.

در ادامه تمامی مستندات مورد نیاز پروژه در بخش طراحی تاسیسات مکانیک ساختمان به همراه نمونه ای از نقشه های CAD تشریح داده شده.

 

  • دفترچه محاسبات تاسیسات مکانیکی
  • جداول متره و برآورد تاسیسات
  • نقشه های سه بعدی تاسیسات مکانیکی
  • نقشه ایزومتریک موتورخانه
  • نقشه فلودیاگرام موتورخانه
  • نقشه های تاسیسات در قالب فایل اتوکد
  • نقشه های رایزردیاگرام به تفکیک سیستم ها
  • جزئیات اجرایی به تفکیک سیستم ها
  • شناسنامه دیجیتال تاسیسات مکانیکی ساختمان

مستندات طراحی موتورخانه دو فصلی

 

یکی از چالش های مرتبط با پروژه همانطور که پیش تر توضیح داده شد، فضای در نظرگرفته شده برای موتورخانه ساختمان بوده که متخصصین مجموعه نوین طرح به کمک دانش و ابزار مدلسازی اطلاعات ساختمان موفق شدند در بهینه ترین حالت ممکن و با پیش بینی فضای دسترسی و تعمیر نگه داری، میزان هوای تازه جهت احتراق و درنظرگرفتن سیستم زهکشی مناسب، موتروخانه دو فصلی ساختمان را طراحی و به کارفرمای محترم ارائه کنند.

مستندات طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان

 

مدارک و مستندات طراحی تاسیسات الکتریکی ساختمان در قالب آیتم های زیر تهیه و ارائه شده است.

 

  • محاسبات روشنایی فضاها
  • دیاگرام تک خطی تابلوهای برق
  • دفترچه محاسبات تاسیسات الکتریکی
  • جداول متره و برآورد تاسیسات الکتریکی
  • نقشه های سه بعدی تاسیسات الکتریکی
  • نقشه های تاسیسات الکتریکی در قابل فایل اتوکد
  • نقشه رایزردیاگرام تاسیسات برقی
  • نقشه های همبندی و سیستم ارتینگ
  • جزئیات اجرایی به تفکیک سیستم ها
  • شناسنامه دیجیتال تاسیسات برقی

مجموعه ما با ارائه متد نوین در طراحی تاسیسات ساختمان مسکونی ، اقدام به بهینه سازی فرآیند ساخت در پروژه های صنعتی و ساختمانی کرده و امید است که بواسطه اعتماد کارفرمایان محترم گامی بلند در جهت بهبود بهره وری و کاهش هزینه های مالی و زمانی پروژه های ساختمانی برداریم. بمنظور آشنایی بیشتر با نحوه ارائه خدمات و تجارب مجموعه نوین طرح وارد بخش پروژه ها شوید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *