طراحی سه بعدی تاسیسات مکانیکی در مدل سازی ساختمان با متد BIM چه مزیت هایی دارد؟

مدل سازی سه بعدی تاسیسات مکانیکی

 

مزایای طراحی سه بعدی تاسیسات مکانیکی در مدل سازی ساختمان با متد BIM

دسترسی به اطلاعات، تنظیمات قسمت های حیاتی و ارتباط میان بخش های مختلف طراحی تاسیسات ساختمان یکی از مولفه های مهم برای موفقیت در این زمینه است.ما در طراحی تاسیسات مکانیکی ساختمان (HVAC)، مدل هایی سه بعدی تهیه می کنیم که مجموعه کاملی از اطلاعات مورد نیاز در مراحل طراحی، تامین و اجرای تاسیسات مکانیکی را شامل می شود.

این اطلاعات با روش مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) به صورت یک مدل یکپارچه ارائه می شود. در این مقاله سعی بر آن شده تا مدل سازی ساختمان با متد BIM  را به زبان ساده توضیح داده و کاربرد آن را در طراحی تاسیسات ساختمان تشریح داده شود.

 

طراحی معماری و تاسیسات ساختمان | همبستگی ها و تداخلات

 

در طراحی مرسوم ساختمان، عملیات طراحی اولیه ساختمان توسط طراح معمار انجام می شود. طراح معمار در طول پروسه طراحی با گروه طراحی تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی و سازه در ارتباط است. در طرح معماری مواردی از قبیل نوع و اندازه ساختمان، جنس تجهیزات، موقعیت قرارگیری و ابعاد درب و پنجره ها تعیین میشود. طراح معماری علاوه بر موارد فوق فضاهای مورد نیاز برای نصب و اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان را نیز طراحی کرده و تمهیدات لازم را برای آن در نظر می گیرد.

مواردی از قبیل موتورخانه، محل نصب هواسازها و تجهیزات تهویه مطبوع، محل قرار گیری منابع و مخازن، داکت لوله ها، کانال ها، دودکش ها و غیره جزء مواردی هستند که طراح معماری برای آن ها فضاهای مخصوصی را در نظر می گیرد.

bim connctions

در اکثر طرح ها، تاسیسات طراحی شده نمی تواند به طور کامل در محل های تعیین شده توسط معمار جانمایی قرار گیرد و لازم است تا بخشی از طراحی معماری دستخوش تغییر شود و این پروسه زمان زیادی را می طلبد.

برای کاهش چالش های فوق لازم است تا مدلی از ساختمان تهیه گردد تا تمامی طرح های سازه، معماری، تاسیسات مکانیکی و برق در آن جای گرفته باشد. در این صورت می توان به صورت جامع در رابطه با طراحی تصمیم گیری کرد و طراحی را بهینه سازی و تداخلات را به حداقل رساند.

در این مدل سه بعدی ارائه شده، تمامی المان های تاسیسات مکانیکی و برق در نظر گرفته می شود. همچنین از بروز مشکلات در مرحله اجرا جلوگیری می کند و طراحی با سرعت بیشتری انجام می شود.

 

” در این مدل تمامی المان های تاسیسات مکانیکی و برق در نظر گرفته می شود و از بروز مشکلات در مرحله اجرا جلوگیری می کند و طراحی با سرعت بیشتری انجام می شود.”

 

BIM چیست؟

مدلسازی سه بعدی ساختمان به همراه تمامی اطلاعات مربوط به طراحی سازه ، معماری ، تاسیسات برق و تاسیسات مکانیک ساختمان می باشد که به صورت یکپارچه ارائه می شود.

 

در این روش طراحی سه بعدی می توان المان های به کار رفته در ساختمان مانند درب، دیوار، پنجره ، لوازم معماری، لوله ها و اتصالات، شیر آلات، تجهیزات تهویه مطبوع، گرمایش و سرمایش، عایق ها، کانال ها، ساپورت ها، تجهیزات موتورخانه، تجهیزات روشنایی و برقی و …. را مدل کرد.

نکته جالب توجه این است که مدل سازی در این روش منحصر به ابعاد و اندازه نیست. مدل سازی در این روش به معنی پیاده سازی تمامی اطلاعات ابعادی، فیزیکی، حرارتی، مالی و زمانبندی برای اجرا می باشد. مشخصاتی مانند ضریب انتقال حرارتی، فشار استاتیکی و دینامیکی، وزن، قیمت واحد تنها بخشی از اطلاعاتی است که از تجهیزات مدل سازی شده می توان استخراج کرد. مدل سازی ساختمان با روش BIM در حقیقت یک نمونه از پروژه تمام شده است که به صورت مجازی تمام ویژگی ها و خصوصیات، مدل سازی می شود.

در طراحی مرسوم زمان زیادی صرف مستند سازی و جمع بندی و ارائه اطلاعات مربوط به طراحی میشود، به علاوه به علت جدا بودن طراحی سیستم های مختلف ساختمان تغییر هر بخش از طرح ساختمان طراحان دیگر، ملزم به اعمال تغییرات در طرح خود و بررسی تاثیر تغییر انجام شده در طرح ارائه شده میشوند. اما در مدل سازی به روش BIM تغییر در هر بخش در بخش های دیگر طراحی نیز اعمال می شود و مستقیما می توان تاثیرگذاری تغییرات طراحی را بر قسمت های دیگر بررسی کرد.

BIM چیست

” در مدل سازی ساختمان با روش BIM در حقیقت یک نمونه از پروژه تمام شده است که به تمام ویژگی ها و خصوصیات به طور مجازی مدل سازی می شود.”

 

مزایای مدل سازی ساختمان به روش BIM

 

در مدل سازی ساختمان با روش BIM، مدل به دست آمده برای محاسبات، شبیه سازی و گزارش گیری مورد استفاده قرار می گیرد. به طوری که هر گونه تغییر در هر قسمت از طرح بر سایر قسمت های طراحی، آنالیز ها و گزارش گیری ها اعمال می شود. به همین علت به طراحی ساختمان با روش BIM روش طراحی هوشمند ساختمان اطلاق می شود.

در روش bim تمامی مقادیر مربوط به ضریب انتقال حرارتی و ابعاد متریال جدید جایگزین متریال قبلی شده و تمامی محاسبات اصلاح می شود. در نتیجه طراحی هوشمند ساختمان خطای انسانی و محاسباتی را به حداقل می رساند.

در طراحی هوشمند ساختمان، اطلاعاتی مانند متریال، برنامه زمانی اجرا، برآورد هزینه و هزینه های تعمیر و نگهداری در مدل وجود دارد و می توان این اطلاعات را استخراج کرد. در طراحی هوشمند ساختمان مفهومی به نام طرح معماری، برق و یا مکانیک وجود ندارد و تمامی طراحی ها به صورت یکپارچه در یک طرح گردآوری شده اند. نتیجه این امر هماهنگی بین طرح های برق، مکانیک و معماری است.

یکی دیگر از مزایای طراحی هوشمند ساختمان، عدم نیاز به یکجا مستقر بودن تیم های طراحی است و گروه های مختلف طراحی معماری، برق و مکانیک می توانند از راه دور بر روی یک مدل مشترک کار کنند و در عین حال از آخرین طراحی گروه های دیگر طراحی نیز مطلع باشند.

گروه مهندسین نوین طرح همواره تلاش می کند تا خدمات مهندسی را با روش های به روز ارائه دهد. به همین دلیل ما طراحی و مدل سازی تاسیسات مکانیکی را با نرم افزار Revit MEP که یکی از قدرتمند ترین نرم افزار های مدل سازی به روش BIM است، انجام می دهیم و تا به امروز پروژه های موفقی را مدل سازی کرده و به کارفرمایان محترم ارائه دادیم.

 

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *