موقعیت موتورخانه ، فوندانسیون و ساپورت تجهیزات موتورخانه

فوندانسیون تجهیزات موتورخانه ، ساپورت تجهیزات موتورخانه ، لوله کشی موتورخانه

 

موقعیت موتورخانه ، فوندانسیون و ساپورت تجهیزات موتورخانه

 

در این مقاله به بررسی نکات مهم در شبکه لوله کشی موتورخانه با توجه به موقعیت موتورخانه و همچنین نکاتی در مورد فوندانسیون و ساپورت تجهیزات موتورخانه میپردازیم. به طور کلی فونداسیون تجهیزات موتورخانه ضمن ممانعت از فشار ناشی از وزن تجهیزات به کف معمولی موتورخانه ها ، به وجود آورنده سطحی تراز برای نصب دستگاه ها هستند. همچنین بلندی فونداسیون ها مانع نفوذ آب به زیر شاسی دستگاه ها به هنگام شست و شو و ریزش های ناخواسته آب می شود. تمامی تجهیزات موتورخانه متناسب با ابعاد و وزن دارای فونداسیون اختصاصی هستند. اغلب کارخانه های سازنده ، ابعاد و مشخصات اجرایی فونداسیون ها را در کاتالوگ های خود ارائه می کنند. برخی از فونداسیون ها غیر از وظایف گفته شده ، وظیفه مهم دیگری بر عهده دارند و آن ایجاد بستری مناسب برای نصب انواع لرزه گیر ها به منظور جلوگیری از انتقال لرزش دستگاه ها به ساختمان است.

فوندانسیون تجهیزات موتورخانه ، ساپورت تجهیزات موتورخانه ، لوله کشی موتورخانه

موقعیت موتورخانه نسبت به ساختمان

 

موقعیت موتورخانه نسبت به ساختمان در دو حالت کلی خلاصه می شود. یا موتورخانه خارج از ساختمان و در نقطه ای در محوطه پروژه پیش بینی می شود و یا موتورخانه در داخل ساختمان بوده و بخشی از ساختمان به آن اختصاص می یابد. در حالت دوم ممکن است موتورخانه در زیر زمین ، طبقه هم کف و یا سایر طبقات و یا حتی روی بام ساختمان تعبیه شده باشد. فارغ از این که موتورخانه در داخل ساختمان یا خارج از آن باشد ، معابر و محل های ورود و خروج لوله ها و دودکش نقش تعیین کننده ای بر ابعاد ، چیدمان و موقعیت مکانی موتورخانه دارد.

 

موتورخانه در محوطه و دور از ساختمان

 

در پروژه هایی که موتورخانه در محوطه و دورتر از ساختمان یا ساختمان های پروژه احداث می شود ، ایجاد ترانشه هایی محل موتورخانه تا ساختمان ضروری می باشد. در پروژه های بزرگ این معابر از محدوده ترانشه نسبتا کم عمق فراتر رفته و در پاره ای از موارد تبدیل به تونل ها و کانال های آدم رو می شود تا امکان عبور تعداد زیاد لوله های حجیم ممکن باشد و هم دسترسی اپراتور ها به لوله ها و شیر ها ممکن باشد. به طور معمول تراکم لوله ها در محل خروجی و ورودی موتورخانه ها و ساختمان زیاد است و برای پرهیز از مزاحمت و برخورد آن ها با یکدیگر می باید نهایت دور اندیشی را به هنگام طراحی به کار بست تا اجرای شبکه با کمترین مشکل رو به رو شود.

مسیر شبکه لوله کشی خروجی موتورخانه

موتورخانه های احداث شده در محوطه که کف آن ها هم تراز کف ساختمان یا ساختمان های پروژه است ؛ مشکل بزرگی را از نظر هدایت لوله های خروجی ایجاد می کند . زیرا معمولا چیدمان تجهیزات و کلکتورهای موتورخانه به گونه ای است که لوله ها در ارتفاع نزدیک به سقف موتورخانه اجرا می شوند . در نتیجه معبر خروجی آن ها از موتورخانه نیز در ارتفاعی نزدیک به سقف موتورخانه خواهد بود. که با توجه به دور افتادگی موتورخانه از ساختمان ، امکان انتقال لوله ها از موتورخانه به ساختمان در تراز ارتفاعی فوق وجود ندارد.

بنابراین برای هدایت لوله ها به سمت ساختمان باید لوله ها در ترازی زیر کف تمام شده قرار گیرند. علاوه بر اشغال فضای زیاد برای انتقال لوله ها از تراز سقف موتورخانه به زیر کف ، مشکل هواگیری نیز وجود دارد. علاوه بر این نمی توان از ترموسیفون در جریان آب در لوله ها هم منتفع شد. با توجه به موارد فوق بسیار مهم و حیاتی است که در مکان های مناسب شیر های هواگیری اتوماتیک و دستی تعبیه شود.

از سوی دیگر در پروژه های بزرگ که حجم لوله کشی ها ، هم از نظر تعداد و هم از نظر قطر زیاد است ، اجرای ترانشه که سقف آن هم تراز با کف ساختمان باشد مشکلاتی را به وجود می آورد. در پروژه های بزرگ ممکن است که ترانشه پاسخگوی انتقال لوله های موتورخانه به ساختمان نباشد و نیاز به کانال ها و تونل های آدم رو داشته باشیم. این امر زمانی مناسب است که ساختمان فاقد زیر زمین باشد در غیر این صورت اجرای کانال های آدم رو مشکل و یا حتی امکان ناپذیر خواهد بود. بنابراین چگونگی ارتباط موتورخانه و ساختمان تاثیر مستقیم با معماری و موقعیت موتورخانه نسبت به ساختمان دارد.

 

موتورخانه در داخل ساختمان

 

 موقعیت موتورخانه هایی که در داخل ساختمان در نظر گرفته می شوند از نظر ارتباط با ساختمان مشکلات کمتری دارند ، البته این امر زمانی صادق است که در طبقه ای که موتورخانه در آن تعبیه شده فضای کافی بین سقف کاذب برای انتقال لوله ها داشته باشد. در این صورت لوله ها در سقف کاذب به صورت افقی حرکت کرده و سپس از طریق رایزر ها به طبقات دیگر منتقل می شود.

یکی از نکات مهم در ترانشه های ارتباطی بین موتورخانه و ساختمان پیش بینی امکان دسترسی به لوله ها است و همچنین باید برای این ترانشه ها تمهیداتی برای عدم نفوذ آب باران و غرقه شدن لوله ها در آب در نظر گرفته شود. ایجاد زهکش در کف ترانشه یا کانال آدم رو می تواند تا حدود زیادی این مشکل را حل کند. کانال های آدم رو امکان بازبینی دوره ای را دارند ، اما کنترل وضعیت ترانشه ها معمولا به دست فراموشی سپرده می شود و کمتر اتفاق می افتد که در طول دوره بهره برداری دال های بتنی ترانشه ها برداشته شود. به همین دلیل بهتر است در فواصل معین ، از دریچه بازدید چدنی که باز و بسته کردن آن ها آسان است استفاده شود.

برخی ترجیح می دهند که کف ترانشه ها را به سمت موتورخانه شیب دهند تا در صورت ترکیدگی لوله ها و ریزش آن به موتورخانه مسئولین نگهداری متوجه عیب شوند، اما چنین ترفندی چندان معقولانه نیست چرا که احتمال ریزش آب باران نفوذ کرده به ترانشه نیز به همین ترتیب وارد موتورخانه شده و ایجاد مزاحمت می کند. بعضی نیز ترجیح می دهند که در کف ترانشه کف شوی تعبیه شود و کف شوی ها به وسیله لوله های آب بر در یک محل مشخص جمع آوری شود. بهتر است در این روش نیز آب به سمت موتورخانه شیب نداشته باشد.

امکان تهویه طبیعی ترانشه ها یا کانال های آدم رو باید وجود داشته باشد تا افزایش رطوبت در آن مانع پوسیدگی لوله ها نشوند. در کانال های آدم رویی که از آن ها لوله های گاز نیز عبور می کند باید از تهویه طبیعی یا تهویه مکانیکی استفاده کرد و مطابق با مقررات ملی تطابق داشته باشد.

یکی از معابر دست و پا گیر موتورخانه دودکش ها هستند . اغلب هدایت دودکش ها برای موتورخانه های خارج ساختمان بسیار کم هزینه و آسان است. مشروط بر اینکه در ارتفاع پایین مزاحمتی برای ساختمان های اطراف ایجاد نکند.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *