معرفی فضاهای بیمارستان ( بخش دوم )

بیمارستان

 

معرفی فضاهای بیمارستان (بخش دوم)

 

در مقاله ی معرفی فضاهای بیمارستان ( بخش اول ) فضاهای مختلف بیمارستان را معرفی نمودیم و بخش های بستری بیماران داخلی و بخش جراحی را تشریح کرده و به معرفی الزامات آن پرداختیم. در این مقاله از معرفی فضاهای بیمارستان ، بخش های اورژانس ، پاراکلینیک ، پشتیبانی و اداری را معرفی و تشریح می کنیم.

بیمارستان

اورژانس

 

اورژانس شامل اتاق ترما با امکانات جراحی و احیاء ، پست پرستاری بخش مسمومین ، مصدومین و بیماران تحت نظر می باشد. با توجه به عملکرد اورژانس و فعالیت اضطراری 24 ساعته و همچنین مسئولین پذیرش در ساعات تعطیل درمانگاه لازم است دارای دسترسی بلاواسطه مستقل بوده و در سطح زمین پیش بینی شود. همچنین ورودی آمبولانس از افراد متفرقه تفکیک گردد.

 

بخش های پاراکلینیک – واحد های تشخیص

 

قسمت قابل توجهی از پرستاری بیمار به وسیله خدمات تشخیصی و درمانی مکمل صورت می گیرد که عموما شامل رادیولوژی ، آزمایشگاه ، کلینیکی ( تشخیص طبی) و غالبا خدمات اجتماعی پزشکی و نمونه های مصور پزشکی خواهد بود. کمک های مکمل تشخیصی و درمانی مانند الکتروکاردیوگرافی ، اندازه گیری سوخت و ساز بدن ، الکتروآنسفالوگرافی ، رادیوایزوتوپ ، جهاز تنفسی ، انسولین یا درمان با شوک الکتریکی و تزریقات را می توان با آزمایشگاه یا رادیولوژی در یک گروه قرار داد. حال آن که در مواردی نیز واحد های آزمایشگاه ، رادیولوژی و تشخیص طبی می باشد.

 

آزمایشگاه

 

شلوغ ترین و معموا وسیعترین تسهیلات مکمل، آزمایشگاه های طبی می باشند که در آنجا آزمایشگاه های متعدد، امر تشخیص را یاری می دهند. آزمایشات غالبا به صورت زیر دسته بندی می شوند:

شیمی ، باکتری شناسی ، سرم شناسی خون ، خون شناسی ، انگل شناسی ، بافت شناسی ، ویروس شناسی

 

رادیولوژی

 

این بخش ، هم ردیف آزمایشگاه تشخیص طبی ، یکی از کمک های اصلی در تشخیص بوده ، تشعشع درمانی را نیز عرضه می دارد و پذیرش بدان فقط با تجویز پزشک معالج خواهد بود. این بخش در خدمت بیماران بستری و سرپایی خواهد بود. گاهی مراجعان بیماران سرپایی از تعداد مراجعات بیماران بستری نیز فزونی خواهد یافت. یه علت مراجعه بیمار به رادیولوژی ، دسترسی بیماران بستری و سرپایی ، باید به سهولت انجام شود. این بخش مستلزم فضاهای نسبتا بزرگ و تجهیزات گران قیمت است که معمولا در محل نصب می شوند.

 

بخش خدمات پشتیبانی بیمارستان

 

بخش خدمات و پشتیبانی بیمارستان ، همانند تسهیلات تشخیص و درمانی مکمل ، خدمات ثانویه را در خدمت بیمار قرار می دهد. به ندرت بخش های مخصوص مسکن همراه بیمار ، حمل و نقل ، آتش نشانی و ایمنی مشمول این گروه می  شوند.

این خدمان از نظر اهمیت چیزی از سایر قسمت های تشریح شده کم ندارد، ولی معمولا به صورت مستقل در نظر گرفته می شوند، زیرا مقدار ناپیزی از فعالیت آن ها مستلزم نظارت های پزشکی خواهد بود. این بخش شامل رختشویخانه ، استریل مرکزی ، آشپزخانه ، تاسیسات و گاز های طبی ، امور اداری و مورگ واتوپسی است.

 

رختشویخانه

 

برای اغلب بیمارستان های بزرگتر از 50 تخت خواب ، داشتن رختشویخانه اقتصادی خواهد بود. عناصر اصلی این واحد استاندارد بوده و دارای عملیات کاملا شناخته شده ای می باشد. در هر رختشویخانه به ازای هر تخت بیمارستان به اندازه 4 تا 6 کیلو برای ماشین لباسشویی در نظر گرفته می شود که به تفصیل تشریح خواهد شد.

تجهیزات اصلی این واحد عبارتند از : دستگاه شست و شوی بزرگ ، آبگیر بزرگ ، خشک کن ، اتو غلطکی ، اتوی تخت

 

آشپزخانه

 

در هر بیمارستان فضایی جهت امور تغذیه در نظر گرفته می شود که به دو واحد غذاهای رژیمی و غذاهای عمومی دسته بندی می شود. فضاهایی مانند سردخانه فضای آماده سازی گوشت و برنج ، قسمت پخت ، ظرفشویی ، دوش و رختکن و سالن غذاخوری برای آشپزخانه در نظر گرفته می شود.

تجهیزات اصلی این واحد عبارتند از : تانک شست و شوی برنج ، یخچال بالای صفر ، گرمخانه دم کن برنج ، اجاق گاز پایه کوتاه ، اجاق گاز فردار رستتورانی ، تانک شست شوی سبزیجات ، ماشین ظرفشویی و ماشین سبزی خورد کنی.

 

بخش استریل مرکزی

 

این بخش از مهمترین قسمت های گروه خدماتی می باشد. به طور مرسوم این قسمت جزیی از محوطه جراحی به حساب می آید ، زیرا بیشترین لوازم استریل در آنجا مورد استفاده قرار می گیرند ، ولی به تازگی با سایر بخش های خدماتی هم گروه شده اند. تا کنترل مرکزی توزیع تمام اقلام در مورد آن نیز اعمال شود و بخش های خدماتی هم گروه شده است تا کنترل مرکزی توزیع تمام اقلام در مورد آن نیز اعمال شود و در ضمن پرسنلی که در آن مشغول به کار می باشد ضرورت ندارد دوره دیده باشد. تمام اقلامی که از بخش ها بازگردانده می شوند در این قسمت تمیز ، چیده و بسته بندی می شوند و سپس استریل گردیده و برای توزیع در موقع احتیاج به انبار استریل فرستاده می شوند.

عمل استریل کردن می تواند به سه روش زیر انجام پذیرد:

  1. استریل خشک
  2. استریل به وسیله ی آب جوش
  3. استریل بخار توسط دستگاه اتوکلاو

استریل کردن به روش بخار و توسط دستگاه های اتوکلاو سریعترین و در عین حال اطمینان بخش ترین روش برای استریل کردن می باشد در این دستگاه ( اتوکلاو ) دو وکیوم وجود داد که ، وکیوم اولیه جهت ایجاد فشار منفی برای ورود بخار به داخل منفذ های وسایل بوده و وکیوم ثانویه جهت خشک کردن تمام منفذ های وسایل می باشد. عمده ترین تجهیزات استریل مرکزی شامل اتوکلاو ، ابزار شوی ، دستکش شوی ، اولتراسوند کلینر می باشد.

بخش استریل دارای دو فضای کلی تمیز و کثیف بوده که توسط دستگاه های اتوکلاو به هم مرتبط می شوند. اتوکلاو ها دو درب بوده و یک درب آن ها به سمت فضای تمیز و درب دیگر به سمت فضای مثیف باز می شوند.

 

بخش تاسیسات و گاز های طبی

 

بخش تاسیسات و گاز های طبی شامل تاسیسات بیمارستان چه از جهت تامین درجه حرارت و برودت و چه از لحاظ نیاز عوامل دیگر مثل گاز های طبی یا بخار مورد نیاز بخش ها متفاوت می باشد. لازم به ذکر است که اگر چه پست های ترانسفورماتور و دیزل زنراتور های اضطراری جزء این بخش محسوب می شوند. در خصوص بخش تاسیسات و گاز های طبی در فصول بعدی به تفصیل تشریح خواهند شد.

 

بخش مورگ واتوپسی

 

پس از فوت هر بیمار ، اگر نیاز به تشخیص علت مرگ ، کالبدشکافی یا حتی برداشتن نمونه های مختلف برای تعیین علت مرگ را ضروری بداند پس از انجام این عمل جنازه را در اختیار خانواده قرار خواهد داد.

 

بخش اداری

 

شمال مدیریت بیمارستان ، دفاتر اداری ، حسابداری ، بایگانی ، دفتر پستاری و پشتیبانی می باشد. این بخش می بایست به نحوی قرار گیرد که از تمام بخش های دیگر خصوصا جهت پرسنل بیمارستان قابل دسترسی باشد.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *