ملاحظات ایمنی در طراحی تاسیسات مکانیکی بیمارستان ( بخش دوم )

ملاحظات ایمنی تاسیسات بیمارستان

 

ملاحظات ایمنی در طراحی تاسیسات مکانیکی بیمارستان ( بخش دوم )

 

در ادامه بررسی ملاحظات ایمنی طراحی تاسیسات مکانیکی بیمارستان در بخش اول که معطوف به ابعاد حفاظت در مقابل لرزش و حفاظت در برابر آتش و دود ، در بخش دوم قصد داریم ملاحظات مربوط به طراحی گازهای طبی و خطرات فیزیکی در بیمارستان را مورد بررسی قرار دهیم.

ملاحظات ایمنی تاسیسات بیمارستان

گاز های طبی

 

مناسب ترین سیستم برای تامین گاز های طبی مورد نیاز بیماران ، توزیع مرکزی گاز های طبی است. در صورت انتخاب این سیستم نقاط مخاطره عبارتند از:

 

خروجی های گاز

 

خروجی ها حساس ترین و خطرناک ترین جزء از سیستم توزیع مرکزی گاز های طبی ، در هر بخش هستند. برای پیشگیری از خطر های ناشی از خروجی ها ، رعایت استانداردهای ایمنی در ساخت خروجی ها الزامی است. ساخت و آزمایش خروجی ها باید از طرف موسسات قانونی مسئول، گواهی کنترل کیفیت و ایمنی داشته باشد و در آن مخاطرات زیر به طور اطمینان بخشی پیشگیری شده باشد :

  • نشت گاز از خروجی ، در زمان استفاده و در زمان بسته بودن
  • طراحی خروجی برای گاز های محتلف کی بایست به گونه ای باشد که هرگونه اشتباه و خطای انسانی غیر ممکن شود.
  • گاز اکسیژن ایجاد اشتعال را تسهیل می کند و در مجاورت روغن و چربی خطر انفجار دارد. بنابراین از آلوده شدن خروجی ها به هرگونه روغن و چربی خودداری شود.

 

لوله کشی گاز

 

خطر های لوله کشی گاز بیشتر ناشی از نشت گاز از اتصالات لوله ها و بست ها است ، ضمن این که احتمال الوده بودن لوله ها به روغن و چربی بسیار مخاطره آمیز است. به این منظور تمهیدات زیر الزامی است :

  • لوله های مسی که برای انتقال گاز به کار می رود ، پیش از نصب ، چربیی زدایی شود ، مگر آنکه چربی زدایی قبلا در کارخانه سازنده صورت گرفته باشد.
  • لوله های مسی ، از زمان تحویل از طرف فروشنده تا زمان نصب ، از بسته بندی کارخانه خارج نشود.
  • اتصال لوله به لوله یا لوله به فیتینگ از نوع اتصال لحیمی مویینگی باشد.
  • لوله کشی ، بیش از بهره برداری ، از نظر نشت آزمایش و صحت آن گواهی شود.

 

جعبه های شیر قطع و وصل

 

جعبه ی شیر های گاز در ابتدای ورود لوله ی گاز از شبکه ی توزیع بیمارستان ، به فضاهای بخش در محلی نصب گردد که از ایستگاه پرستاری بخش قابل مشاهده و نزدیک باشد. در ساخت و نصب جعبه ی شیر های گاز نکات زیر می بایست رعایت شود:

  • اتصال شیر به لوله های مسی از نوع اتصال لحیمی مویینگی باشد.
  • انتخاب شیر طبق استاندارد بوده و باید از نوعی باشد که در حالت بسته بودن صد در صد گاز بند باشد.
  • جعبه و شیر های آن گواهی آزمایش و کنترل کیفیت داشته باشد.
  • پس از نصب و اتصال شیر ها به لوله کشی مسی ، آزمایش نشتی صورت گیرد.
  • سیستم اعلام خبر برای زمانی که فشار گاز از حدود تعیین شده کمتر یا بیشتر شد افراد ایستگاه پرستاری خبردار شوند.

 

خطرات فیزیکی

 

انتخاب نوع سیستم ها و دستگاه های تاسیسات مکانیکی که در بیمارستان نصب و مورد استفاده قرار می گیرند باید به گونه ای باشد که سبب آسیب رساندن به بیماران و کارکنان نشود. این عامل یکی از مهمترین عوامل در طراحی تاسیسات مکانیکی بیمارستان بوده. خطرات فیزیکی ناشی از تاسیسات مکانیکی در دو بخش زیر باید در نظر گرفته شود:

 

تاسیسات گرمایی ، تعویض هوا و تهویه مطبوع

 

عموما در بخش های تخصصی به وسیله ی هواساز شزایط هوای بخش کنترل می شود و از سیستم های موضعی ( مانند رادیاتور و فن کویل ) در فضاهای پشتیبانی و بستری استفاده می گردد.
به منظور کاهش خطرات ناشی از تاسیسات گرمایی ، تعویض هوا و تهویه مطبوع رعایت نکات زیر توصیه می گردد :

  • قابلیت دسترسی به دریچه های رفت ، برگشت و تخلیه هوا جهت تمیز و ضدعفونی کردن ، در این راستا موارد ارائه شده باید مورد توجه قرار گیرد:
    (1) دسترسی آسان و سریع به دریچه ها در زمان تنظیم یا تمیز کردن ، باعث ایجاد اختلال در فعالیت های جاری بخش نشود.
    (2) نصب دریچه های هوا بر روی چارچوب های فلزی باعث سهولت باز و بسته کردن مکرر آن ها می شود.
  • دمای سطوح گرم نباید از 80 درجه ی سانتیگراد بیشتر باشد. این سطوح شامل فضاهایی است که لوله های آب گرم جهت نصب رادیاتور و فن کویل ، دمای سطوح خارجی لوله ها را افزایش می دهند. توصیه می شود ، فضای کافی در اطراف دستگاه های گرم کننده و خنک کننده در نظر گرفته شود.

 

تاسیسات بهداشتی

 

خطرات فیزیکی ناشی از تاسیسات بهداشتی زیر باید در نظر گرفته شود :

  • دمای سطوح خارجی لوله های آب گرم مصرفی نباید از 80 درجه سانتیگراد بیشتر باشد ، علاوه بر این ، لوله ها نباید از فضاهای حساس بخش ها و به صورت روکار عبور کنند. لازم است تا سطوح خارجی این لوله ها پوشیده از عایق حرارتی باشد.
  • روشویی ها در فضای هر تخت بیمار ( یا نزدیک به آن ) و در محل هایی نصب شوند که به راحتی قابل دسترسی جهت نظافت و ضدعفونی کردن باشند. محل اتصال لوله های آب گرم و سرد مصرفی و همین طور اتصال لوله های فاضلابی به روشویی ها باید به طور کامل آب بند باشند.
  • لگن شوی / خردکن در اتاق کار کثیف هر بخش نگهداری می شود. در صورت تمایل به دارا بودن لگن شوی ، نوع لگن شوی دارای مبدل داخلی حرارتی بخار توصیه می شود. نوع قابل اتصال به لوله کشی بخار مرکزی به دلیل هزینه های ناشی از لوله کشی بخار در طبقات ، کندانس بخار ، مجاورت لوله ی داغ بخار با سایر اجزا در داکت ها مناسب نبوده و توصیه نمی شود.
  • در چیدمان مکانی لگن شوی باید به نحوه ی دسترسی به آن ، فضای مورد نیاز جهت تعمیر و سرویس ، دسترسی به آب و فاضلاب ، مجاورت آن لا کلینیکال سینک و قفسه ی نگهداری لوله ی ادرار و لگن بیمار توجه گردد. در صورت تمایل به دارا بودن لگن خردکن ، باید دسترسی به آب و فاضلاب مورد توجه قرار گرفته شود.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *