تجهیزات اتاق تمیز

اتاق تمیز

 

تجهیزات اتاق تمیز

 

در این مقاله به معرفی برخی از مهمترین تجهیزات اتاق تمیز می پردازیم و نحوه عملکرد ، کاربرد و ویژگی های این تجهیزات را شرح می دهیم. سه تا از مهمترین تجهیزات در اتاق تمیز عبارت اند از:

سد هوایی اتاق تمیز ( Airlock )

دوش هوای اتاق تمیز ( Air Shower )

پرده هوای اتاق تمیز ( Air Curtain )

پس باکس اتاق تمیز ( Pass Box )

 

سد هوایی Airlock

 

برای جلوگیری از نفوذ و ورود هوای آلوده خارج به اتاق تمیز و همچنین جلوگیری از کاهش فشار مثبت اتاق تمیز در اثر رفت و آمد افراد ، فضاهای واسطه ای به نام هوابند یا سد هوایی Airlock در نظر می گیرند. ایرلاک ها به صورت اتاق های بین اتاق تمیز و محیط خارج در فضاهای واسطه ای به نام هوابند یا سد هوا Airlock در نظر میگیرند. ایرلاک ها بین اتاق تمیز و محیط خارج در نظر گرفته می شوند و فشار هوای موجود در آن ، فشاری بین فشار مثبت اتاق تمیز و فشار هوای محیط است.

سد هوایی اتاق تمیز - ایرلاک - airlock

با استفاده از این سد هوایی امکان ارتباط مستقیم هوای داخل اتاق تمیز با هوای خارج و در نتیجه تغییر شدید فشار آن در موقع باز شدن درب آن وجود ندارد. درب های سد هوایی اتاق تمیز باید یک طرفه به طرف داخل آن باشد و اغلب برای اطمینان از این که دو درب همزمان با هم باز نشوند از داخل قفل می شوند. در ضمن سد هوایی اتاق تمیز می توانند به چراغ های نشانگری که در خارج درب ها نصب می شود مجهز شوند تا اگر کسی در داخل اتاق تمیز باشد علامت دهد. در برخی موارد لازم است تا بعد از بسته شدن درب اول ، درب دوم تا زمان مشخص باز نشود و در این فاصله زمانی ، هوای موجود در این فضا در حد تعریف شده ای تعویض می شود.

بیشترین کاربرد ایرلاک ها به محیط های تمیز دارویی و بیمارستان ها با کلاس پایین ( 100 به پایین ) است و در اتاق های تمیز صنعتی با کلاس بالا ( 1000 به بالا ) کمتر کاربرد دارد و بیشتر فقط از دوش هوا استفاده می شود.

 

دوش هوا Air Shower

 

بزرگترین منبع سرایت دهنده آلودگی و ذرات به اتاق تمیز اپراتور ( افراد ) هستند دوش هوا بین دو اتاق تمیز و محیط کنترل شده برای به حداقل رساندن میزان ذرات در محیط نصب می شود.

پرسنل اتاق تمیز قبل از وارد شدن به این محیط حامل ذرات مختلفی بر روی لباس خود هستند و جهت جلوگیری از وارد شدن این ذرات به اتاق تمیز ، قبل از وارد شدن به این محیط در معرض دوش های هوا قرار می گیرند. دوش های هوا در محیط های بسته ای در اتاق انتظار قرار دارند که در آنجا هوا با فشار زیاد به طور عمودی یا افقی به بدن شخص اصابت می کند و ذراتی را که شخص حامل آن ها بوده است از وی جدا کرده، از طرف دیگر اتاقک ، هوا و ذرات معلق مکیده می شوند.

دوش هوایی اتاق تمیز

اتاقک دوش هوا بین ورودی های اتاق تمیز و دیگر محیط های کنترل شده نصب می شود. دوش هوا با به حداقل رساندن تعداد پارتیکل ها در ورودی و خروجی فضای تمیز ورود ذرات را به اتاق تمیز کاهش می دهد. شخص و دیگر اشیایی که می خواهند از محیط کنترل شده وارد اتاق تمیز شوند با گذشتن از دوش هوا که مجهز به فیلتر هپا با سرعت جریان هوا 4000 تا 4300 متر بر ثانیه است ، عاری از ذرات موجود بر روی خود می شوند.

دوش هوا در هنگام افزایش افراد در محیط باعث یادآوری به تمام افراد می گردد که وارد محیط کنترل شده می شوند. بنابراین پوشیدن روپوش به درستی قبل از ورود به دوش هوا به صورت یک عادت همگانی برای افراد در می آید. دوش هوا با حفظ هوای تمیز تولیدات دارویی و آزمایشگاه و به حداقل رساندن خروج هوای پرخطر در تمام محیط های کنترل شده می شود.

 

پرده هوای اتاق تمیز Air Curtain

 

پرده هوای اتاق تمیز یک جریان نازک دائمی هواست که در سطح درب ارتباطی فضای دارای تهویه مطبوع هوا را سیرکوله می کند. این پرده هوا اتاق تمیز از نفوذ هوای خارج با شرایط نامطبوع به داخل به وسیله ایجاد یک لایه جریان هوای اجباری روی تمام دهانه درب که سرعت و ضخامت لایه با توجه به شرایط درب تعیین می شود، جلوگیری می کند. سرعت و زاویه جریان هوای پرده هوای اتاق تمیز به گونه ای است که موجب معلق سازی همه هوای نفوذ کننده به پرده می شود. جهت لایه با جهت هوا پرده هوای اتاق تمیز می تواند به گونه ای تغییز کند که تغییرات فشار پرده هوای اتاق تمیز در سزح دهانه را جبران کند.

پرده هوایی اتاق تمیز

پرده هوای اتاق تمیز به منظور ذخیره سازی انرژی و جلوگیری از انتقال هوای الوده بین دو فضا به کار می رود، اگر چه استفاده از سد هوا Airlock که خیلی خوب پوشیده و عایق بندی شده باشد موثرتر خواهد بود ، اما می توان از ترکیب این دو نیز استفاده کرد. بدین گونه که وقتی درب باز است پرده هوا روشن می شود و جریان هوا از داخل به خارج و بالعکس به حداقل می رسد. پرده هوا می تواند به طور افقی بالای درب یا به طور عمودی کنار یا هر دو طرف ورودی نصب شود. معمولا درجه موثر بودن پرده هوای اتاق تمیز در جلوگیری از ورود هوا به داخل دهانه درب حدود 60 تا 80% است.

 

پس باکس Pass Box

برای انتقال تجهیزات به داخل اتاق تمیز از مسیر ویژه به نام پس باکس Pass box استفاده می شود. برای اینکه میزان آلودگی قابل انتقال از طریق وسایل و مواد به اتاق تمیز به حداقل برساند، اگر کلاس اتاق ها پایین باشد ، پس باکس اتاق تمیز طراحی شده است.

جعبه گذر اتاق تمیز

جهت آشنایی با تکنولوژی جدا کننده هوا در اتاق تمیز و نحوه عملکرد و ویژگی های آن اینجا را کلیک کنید!

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *