کاربرد مدل سازی ساختمان به روش BIM در طول عملیات اجرای ساختمان

کاربرد بیم ، روش BIM

 

کاربرد مدل سازی ساختمان به روش BIM در طول عملیات اجرای ساختمان

 

مدل سازی ساختمان با روش BIM فرآیند ساخت را به طور موثری بهبود می بخشد. بنابراین لازم است فعالیت های مجریان و پیمانکاران زیر مجموعه که 80 تا 100 درصد فعالیت های پروژه را در بر میگیرد ، در مدل BIM وجود داشته باشد. در این مقاله قصد داریم کاربرد مدلسازی ساختمان به روش BIM را در فاز های مختلف اجرای ساختمان بررسی کنیم . در این مقاله فرآیند ساختمان را به سه بخش زیر تقسیم کردیم و کاربرد مدلسازی ساختمان به روش بیم را در هر بخش تشریح کردیم:

  1. کاربرد بیم پیش از عملیات اجرا
  2. کاربرد بیم در حین عملیات اجرا
  3. کاربرد بیم در فاز بعد از عملیات اجرا

کاربرد بیم ، روش BIM

کاربرد مدل سازی ساختمان به روش BIM پیش از اجرا عملیات ساخت

 

هماهنگی یکی از عناصر اصلی مدل بیم ( BIM ) است. استفاده بهینه از مدل بیم در فاز پیش از عملیات اجرای ساختمان ،  این است که طراحی انجام شده به صورتی مدل شود که مجریان و پیمانکاران جزء بتوانند در راستای طرح ایجاد شده اجرای ساختمان را پیش ببرند. این امر پایه و اساس ارتباط بین مجریان و تیم طراحی را شکل می دهد.

مدل بیم به خاطر اطلاعات جامع یک پارچه و مدل سه بعدی بصری خود می تواند شرایطی را محیا کند تا مدیر پروژه و کارشناسان شرکت پیمانکاری خواسته های خود را به صورت شفاف و واضح به پیمانکاران و مجریان انتقال دهند. در این صورت ساختمان اجرا شده با درصد بسیار بالایی مشابه مدل ایجاد شده می شود. این امر موجب می شود تا برآورد هزینه و زمان اجرای پروژه دقیق محاسبه شود. کاربرد دیگری که مدل بیم در این فاز دارد کشف تمامی برخورد ها و تداخلات و اصلاح آن است. در این صورت تمامی هزینه های سربار ناشی از اصلاح و همین طور زمان پرت به حداقل می رسد.

مدل bim در اجرای تاسیسات ساختمان

کاربرد بیم در حین اجرا عملیات ساخت

 

در فاز اجرایی ساختمان ، مدل بیم به عنوان یک بانک اطلاعاتی یکپارچه ساختمان برای کارشناسان پروژه ایفای نقش می کند ، در مرحله اجرا مدیر تیم اجرا به مدل بیم دسترسی دارد و از طریق آن وظایف را تقسیم می کند . بعد از انجام هر مرحله از فرآیند اجرای ساختمان در مدل اعمال می شود تا میزان پیشرفت کار مشخص شود . هنگامی که تیم پیمانکاری اطلاعات اجرایی خود را بر روی مدل اعمال می کند ، تیم کارشناسان پیمانکاری بین مدل bim و جداول فعالیت های پروژه همبستگی ایجاد می کند . در این صورت میزان پیشرفت کار به صورت دقیق و شفاف ارائه می شود. علاوه بر این مدل bim شرایطی را ایجاب می کند که بعد از هرگونه تغییری در هر بخش از طراحی ، تمامی برآورد هزینه برنامه زمانی کار و جدول فعالیت های اجرایی ساختمان به روز می شوند.

 

کاربرد بیم در فاز بعد از عملیات ساخت

 

اکثر مجریان و پیمانکاران جزء بعد از اتمام فاز عملیاتی اجرای ساختمان ، مسئولیت تعمیر و نگهداری ساختمان را نیز بر عهده می گیرند ، با مدلسازی ساختمان به روش bim مدیران بهره برداری از ساختمان ، کارفرما و متخصصین تعمیر و نگهداری می توانند از مدل bim ایجاد شده به عنوان یک بانک اطلاعاتی یکپارچه ساختمان در امورات تعمیر و نگهداری استفاده کنند. اطلاعات دقیق در رابطه با تجهیزات ، مدل و موقعیت دقیق جانمایی و… در مدل bim موجود است. علاوه بر این ، با وجود مدل بیم ، مدیر بهره برداری از ساختمان می تواند برنامه جامعی برای تعمیر و نگهداری ساختمان طراحی کند و خواسته های خود را به طور واضح به تیم تعمیر و نگهداری ساختمان انتقال دهد.

نتیجه: به طور کلی مدلسازی ساختمان با روش bim ، موجب ایجاد هماهنگی و یکپارچگی تمامی عملیات های اجرایی  ساختمان می شوند. علاوه بر این مدلسازی ساختمان به روش bim باعث می شود تا پیش بینی های دقیق تری از برآورد هزینه و زمان اجرای پروژه انجام داد. هماهنگی و یکپارچگی در ساختمان باعث می شود که این امر افزایش میزان مزیت تجاری را افزایش دهد.

 

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *