مدل سازی اطلاعات ساختمان برای صاحبان ساختمان و مدیران پروژه های ساختمانی

 

مدل سازی اطلاعات ساختمان برای صاحبان ساختمان و مدیران پروژه های ساختمانی

 

صاحبان ساختمان و مدیران پروژه های ساختمانی برای تحقق بخشیدن به کیفیت بالاتر و اجرای هرچه بهتر ساختمان هایشان می توانند از ابزار و فرآیندهای بیم (bim) در پروژه های خود استفاده میکنند. مدل بیم پتانسیل های بسیاری برای بهره مندی و استفاده مالکین ساختمان ها در پروژه های ساختمانی را دارد. برخی از این پتانسیل ها در زیر ذکر شده است:

 

  • بهبود کارایی ساختمان به وسیله طراحی و تجزیه تحلیل انرژی بر اساس bim در جهت بهبود عملکرد ساختمان
  • کاهش ریسک سرمایه گذاری در پروژه با استفاده از مدل bim برای تخمین قابل اعتماد هزینه های پروژه و بهبود همکاری میان تیم های طراحی و اجرایی پروژه
  • ارائه برنامه زمان بندی صحیح پروژه با طراحی مدل پیش ساخته و هماهنگی و کاهش زمان کار در محل پروژه
  • برآورد هزینه قابل اعتماد و نسبتا دقیق از پروژه با بهره گیری از مدل سه بعدی ساختمان که سبب ارائه پیشنهادهای مالی و زمانی به کارفرمایان میشود و بستگی به تصمیمات ایشان دارد.
  • اطمینان از انطباق با برنامه زمانبندی پروژه با آنالیز مداوم مدل سه بعدی ساختمان با هماهنگی صاحبان ساختمان
  • بهینه سازی مدیریت ساخت و تعمیر و نگه داری (نت) با ارائه مدل سه بعدی ازبیلت (as-built) ساختمان و اطلاعات تجهیزات از زمان شروع ساخت تا بهره برداری از کلیه تاسیسات ساختمان

مزایای بیان شده برای کلیه صاحبان ساختمان و تمامی کاربرهای پروژه های ساختمانی در دسترس است. بدیهی است که کلیه صاحبان و کارفرمایان پروژه های ساختمانی تمامی مزایای مربوط به بیم و یا ابزارها و فرآیندهی موجود در تکنولوژی مدل سازی اطلاعات ساختمان را درک نکرده اند.

توجه: بهره مندی از تمامی خدمات مربوط به تکنولوژی bim نیازمند تغییرات قابل توجهی در پروسه تحویل مدل bim ، انتخاب ارائه دهندگان خدمات bim و رویکرد مناسب در قبال پروژه های ساختمانی و تاسیساتی را دارد.

توجه: اکثر کارفرمایان و صاحبان ساختمان که در پروژه های خود از مدل های بیم استفاده کرده اند ، از مزایای ارزش افزوده ، کاهش هزینه های عملیات طرح و اجرا و مدیریت ساخت بهینه پروژه هایشان بهره مند شده اند.

 

چرا باید صاحبان ساختمان ها برای bim اهمیت ویژه ای قائل شوند؟

 

صنعت ساختمان در مواجه با یک تغییر و تحول بزرگ در زمینه فرآیند عملیات طرح و اجرای ساختمان و تغییر در مدارک دو بعدی به یک مدل دیجیتال سه بعدی که هماهنگی میان اعضای تیم طراحی و اجرایی را فرآهم میکند و در مدیریت ساخت پروژه ها نقش بسزایی را ایفا میکند.

پایه bim براساس مدل هایی هماهنگ از بخش های مختلف ساختمان اعم از معماری و سازه ساختمان ، تاسیسات مکانیکی ، تاسیسات برقی ، لوله کشی و کانال کشی سیستم تهویه مطبوع ساختمان است. هر یک از این بخش ها حاوی اطلاعاتی بوده که سبب تجزیه و تحلیل مناسب از روند اجرا ، هزینه ساخت و زمان بندی فعالیت های پروژه می باشد.

مدلسازی سه بعدی ساختمان به طور گسترده ای قابلیت های CAD را با افزایش توانایی ارتباط اطلاعات طراحی مرتبط با فرآیندهای کسب و کار ، همچون برآورد مالی و زمانی پروژه بهبود میبخشد.

این ابزار از یک رویکرد مشارکتی در طول فرآیند طراحی و اجرای ساختمان پشتیبانی میکند. همچنین سبب میشود که هر یک از تیم های مرتبط با پروژه در زمینه های مختلف ساختمان در راستای جلب رضایت بیشتر کارفرمایان ، خدمات خویش را با کیفیت و دقت بیشتر ارائه دهند و در این راستای تلاش میکنند.

در مقابل فرآیندهایی که به صورت دو بعدی و در قالب نقشه های CAD بوده اند ، به صورت کاملا مستقل تجزیه و تحلیل می شوند و اطلاعات طراحی ساختمان در آن ها اغلب نیازمند داده های زیاد و خسته کننده بوده که در اکثر مواقع با خطاهایی مواجه است.

توجه: صاحبان ساختمان نقش قابل توجهی در آموزش و پیشرفت صنعت ساختمان داشته اند و از این رو شکوفایی تکنولوژی bim به نیازمند توجه ، اعتماد و بکارگیری بیم در پروژه های ساختمانی ایشان دارد.

صاحبان ساختمان و کارفرمایان پروژه های ساختمانی می توانند به طور بالقوه بازده بیشتر در سرمایه گذاری خویش را با بکارگیری فرآیند طراحی یکپارچه که ارزش اطلاعات پروژه در مدل bim و بهبود بهره وری تیم های مختلف پروژه را نشان میدهد ، به عنوان یک نتیجه از بهره مندی از این تکنولوژی به کار گیرند.

 

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *