تجهیزات چیلر تراکمی

تجهیزات چیلر تراکمی

 

تجهیزات چیلر تراکمی

 

در این بخش از سری مقالات چیلر توسط گروه مهندسین نوین طرح به برسی تجهیزات چیلر تراکمی می پردازیم و هریک از آن ها را از نظر نحوه کاربرد ، عملکرد و ویژگی های آن بررسی خواهیم کرد.

 

کنترل فشار روغن

 

این کنترل برای ایمنی موتور از لحاظ روغن کاری مورد استفاده قرار می گیرد و در صورتیکه فشار روغن در حد خطرناکی پایین بیاید ، به طور اتوماتیک مدار برق کمپرسور قطع می شود. بعضی از کنترل های روغن قابل تنظیم و برخی دیگر فقط برای فشار معینی طراحی شده اند.

Oil Control

کنترل فشار رانش و مکش کمپرسور

 

این کنترل جهت قطع کردن برق کمپرسور در فشار های بالاتر و پایین تر از حد نرمال به کار می رود. در کمپرسور ممکن است به علل مختلفی نظیر گرفتگی لوله های مبرد یا از کار افتادن برج خنک کن ، فشار تا حد خطرناکی بالا برود و یا ممکن است به عللی از قبیل کم بودن گار مبرد و یا سرد بودن بیش از حد آب کندانسور ، فشار کمپرسور بیش از اندازه پایین بیاید.

 

ترموستات

 

جهت کنترل درجه حرارت آب ورودی اواپراتور از کنترل کننده ای به نام ترموستات استفاده می شود. مدار برق چیلر از ترموستات می گذرد و زمانی که درجه حرارت آب به حد تنظیم شده برسد ، ترموستات از طریق کنتاکتور فرمان داده و برق چیلر و در نتیجه کمپرسور خاموش می شود.

 

کنترل ضدیخ یا آنتی فریز

 

آنتی فریز وسیله ای است که جهت جلوگیری از یخ زدن آب اواپراتور در دمای پایین مورد استفاده قرار گیرد. ساختمان آن شبیه ترموستات است ولی در درجه بندی با آن فرق دارد. معمولا درجه بندی آنتی فریز بین -5 تا 25 درجه سانتی گراد است. در چیلر ها معمولا آنتی فریز را روی 2 تا 4 درجه سانتیگراد تنظیم می کنند و هنگامی که آب اواپراتور به 2 درجه سانتیگراد می رسد. ، آنتی فریز مدار کمپرسور را قطع کرده و از کاهش بیشتر دما و یخ زدگی در اواپراتور جلوگیری می کند.

 

شیر اطمینان

 

این شیر relief valve روی پوسته کندانسور نصب می شود و برای آزاد کردن فشار در حد خطرناک ، مورد استفاده قرار می گیرد. بدنه ی آن از برنج و یا برنز ساخته شده و برای فشار مخصوصی طراحی می شود.

relief valve

هیتر محفظه کارتر روغن

 

اگر روغن در دمای پایین قرار گیرد ، ویسکوزیته آن بالا می رود و به راحتی نمی تواند تمام قسمت های کمپرسور را خنک و روغن کاری کند. جهت جلوگیری از این مساله یک المان حرارتی برقی به شکل میله درون بدنه ی کارتر جاسازی می شود. با اتصال برق اصلی چیلر ( قبل از راه اندازی چیلر ) هیتر شروع به گرم کردن محفظه ی کارتر می کند و پس از مدتی که روغن درون محفظه ی کارتر رقیق شد ، چیلر را راه اندازی می کنند.

 

برق چیلر

 

بلوی چیلر از کنترل کننده های چیلر فرمان می گیرد و شرایط مناسب جهت کار کردن چیلر را به وجود می آورد. قسمت های مختلفی که ممکن است در تابلوی برق چیلر وجود داشته باشد عبارتند از : فیوز ، کنتاکتور ، بی متال ، تایمر ، سوییچ استپ استارت و …

 

مدار اینترلاک

 

مدار اینترلاک interlock جهت کنترل و روشن و خاموش کردن همزمان پمپ برج خنک کننده ، فن برج ، پمپ آب سرد مصرفی در تجهیزات چیلر تراکمی به کار می رود. پمپ برج خنک کننده پمپی است که آب را در مسیر کندانسور و برج خنک کننده به گردش در می آورد و باعث گردش آب گرم کندانسور به برج و آب خنک شده ی برج به کندانسور می شود. پمپ آب سرد نیز پمپی است که آب سرد تولید شده در اواپراتور را به طرف مصرف کننده ها مثل فن کویل و یا هواساز به گردش در می آورد.

برای آشنایی با مبانی چیلر تراکمی و چگونگی عملکرد این نوع از چیلر ها  اینجا را کلیک کنید!

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *