نکات اجرایی موتورخانه حرفه ای (بخش اول)

اجرای تاسیسات موتورخانه صنعتی و ساختمانی

 

نکات اجرای موتورخانه حرفه ای 1

اجرای تاسیسات موتورخانه صنعتی و ساختمانی

موتورخانه حرفه ای به موتورخانه ای گفته می شود که در بهینه ترین حالت مطابق با محاسبات طراحی عمل کند و در عین حال با حداقل هزینه اجرا شود. در یک موتورخانه حرفه ای تمامی تجهیزات حداکثر عمر کاری خود را دارند و تمامی تجهیزات ، شیر آلات و نشانگر ها دسترس پذیر هستند. در این مقاله سعی بر آن داریم تا بتوانیم خلاصه ای از نکات مهم که در طراحی و اجرای موتورخانه حرفه ای مطرح است را بررسی کنیم.

ارائه نقشه های سه بعدی تاسیسات موتورخانه پیش از عملیات اجرای موتورخانه به این امکان را میدهد که، برآورد دقیقی از میزان لوله ها و اتصالات ، شیرها ، جانمایی تجهیزات موتورخانه ، محل برخورد لوله ها (Clashes) و پیش بینی مسیرهای جایگزین برای آنها را داشته باشیم. این روش سبب بهینه سازی زمانی و مالی در اجرای موتورخانه می شود.

گروه مهندسین نوین طرح از متد نوین در طراحی انواع موتورخانه های صنعتی و ساختمانی بر محور BIM بهره میگیرد. همچنین با رعایت استانداردهای موجود در اجرای موتورخانه صنعتی به کارفرمایان محترم ارائه میدهد.

نکات حائز اهمیت در انتخاب محل موتورخانه حرفه ای 

 

مساحت مناسب برای موتورخانه یک بیستم یا 5% مساحت بنای مفید مبنای طراحی می باشد. البته این میزان در متراژ های بالاتر از ده هزار متر مربع بنا ، برای محیط های صنعتی پر تجهیزات توصیه می شود و در ادارات 3 تا 4 درصد بنای مفید کافی می باشد. در اماکن صنعتی و سایت های بزرگ مانند دانشگاه ها و … موتورخانه ساختمان باید با توجه به مسیر باد طی آمار هواشناسی و در پایین ترین رقوم ارتفاعی قرار گیرد ، زیرا آب را نمی توان بیش از سه متر ستون آب مورد مکش قرار داد. اگر بیشتر باشد آب بخار شده و در پمپ مشکل کاویتاسیون پدید می آید. همچنین در جایی باید باشد که بر اثر بارش باران دچار آب گرفتگی نشود.

برای برج ها در زیر زمین مکان موتورخانه باید به گونه ای دور از گاز های اتان حاصل از مخزن سپتیک باشد و رمپ و دسترسی و امنیت مناسب داشته باشد. چون گاز اتان حاصل از تخمیر فضولات انسانی در سپتیک به سادگی مشتعل و در صورت متراکم شدن منفجر می گردد. بهترین محل موتورخانه برای اماکن مسکونی در زیرزمین جایی که هواکش و تنفس سامانه دیگ ها از راه و پله عمومی نباشد است. که اگر خام سوزی وجود داشت ایجاد خطر گاز گرفتگی در کوتاه مدت و همچنین سردرد و تهوع و سرگیجه در دراز مدت ننماید.

 

نکات اجرایی در چیدمان موتورخانه 

 

در صورت محدودیت چیدمان در پروژه، ساختمان موتورخانه باید در مجاورت مرتفع ترین قسمت ساختمان قرار داده شود. تا هم منابع انبساط و هم دودکش ها را با نظر مهندسان معمار و سازه از روی نمای ساختمان تا بام آن هدایت شود.

هنگام سفارش دستگاه های بزرگ مانند چیلر ، دیگ بخار آب و آب داغ و گاها مبدل ها، به ابعاد دستگاه و ترافیکی بودن بار توجه شده و سعی میشود که حمل و تحویل بار تا پروژه به عهده کارخانه باشد (بار ترافیکی باری است که از نظر وزن – ارتفاع یا پهنا خارج از عرف است و با هماهنگی اداره راه و پلیس، مسیر آن تعیین و اسکورت می گردد و ماشین های مربوطه با سرعت کم و با محدودیت زمان تردد مواجه هستند). زیرا تونل های قدیمی و جاده های کوهستانی ارتفاع کمی را رد می کنند و حتی گاهی این مساله باید با کارفرما و مشاور هماهنگ کنید که از کارخانه نزدیک تر تهیه کنید و یا دستگاه را در چند بخش وارد پروژه کرده و توسط کارخانه مونتاژ گردد که این کار اصولی نیست چون امکانات آزمایش سیار بسیار محدود است.

برای چیدمان موتورخانه پمپ ها در یک ردیف در کنار هم قرار می گیرد به طوری که پمپ های برج خنک کننده مقابل چیلر ، پمپ های آب داغ مقابل دیگ و پمپ های خطی نزدیک منبع کویلی و بوستر پمپ ها نزدیک مخازن آب قرار می گیرد.

اجزای موتورخانه حرفه ای 

  • اتاق کنترل که می تواند دارای میز کار و دسک سوییچ باشد و آینه ای مورب در پشت دسک پنل که اوپراتور از بیرون از پشت پنجره وضعیت چراغ دستگاه ها و کلید ها را ببیند . حتما باید هوای سالم داشته باشد و امکان خروج و ورود سریع از بیرون را داشته باشد.
  • اتاق برق باید در مناطق گرمسیر خنک کننده داشته باشد که دمای قطعات از 35 درجه سانتیگراد بالاتر نرود ، دمای پیشنهادی بین 17 تا 20 درجه سانتیگراد می باشد.
  • تلمبه خانه که غالبا بیرون و نزدیک چاه است ولی جزو توابع تاسیسات موتورخانه محسوب می شود.
  • چاله کندانس برای دیگ های بخار
  • مجراهای جمع آوری آب های دستگاه و پمپ ها
  • پلتفرم برای دی اریتور و دی آلکالایزر ها ی دیگ های بخار
  • پلتفرم دسترسی به شیر های پمپ های بزرگ و ادوات کنترل مربوطه
  • سرویس بهداشتی
  • پایپ رک یا ساپورت لوله ها و کلکتور ها
    باید توجه داشت که هیچگاه نباید از آویز های گلابی که توسط یک یا دو میلگرد از سقف آویزان می شود برای لوله ها و کلکتور ها در موتورخانه استفاده شود. زیرا مهمترین وظیفه ساپورت ها تثبیت جهت و محدود نمودن تکان لوله است و اگر زلزله بیاید و از این نوع بست ها استفاده شده باشد ، اکثر اتصالات رزوه ای خواهد شکست و چیدمان لوله ها به هم خواهد خورد.
  • بخش تعمیرات خرده کاری با میز کار فلزی
  • اعلام و اطفا حریق و آژیر مناسب برای اطلاع رسانی اضطراری یا ریست کردن دیگ بخار
  • پی مناسب برای هر دستگاه با توجه به پیشنهاد کارخانه سازنده دستگاه میزان لرزش و فشار طراحی گردد.

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *