طراحی تاسیسات مکانیکی رستوران ها و مراکز تفریحی

طراحی تاسیسات مکانیکی رستوران ها و مراکز تفریحی

 

در این مقاله به بررسی چالش های مرتبط با طراحی تاسیسات مکانیکی رستوران ها و مراکز تفریحی می پردازیم و مفاهیم اساسی و کلی در مورد تاسیسات مکانیکی این نوع کاربری ها از انوع تاسیسات صنعتی و ساختمانی بیان میکنیم.

طراحی تاسیسات مکانیکی صنعتی و ساختمانی

 

چالش های طراحی تاسیسات مکانیکی رستوران و مراکز تفریحی

در تهویه مطبوع رستوران ها ، کافه تریاها و سالن های پذیرایی علاوه بر مسایلی که در هنگام تامین شرایط آسایش در سایر کاربری ها با آن ها مواجه هستیم ، عوامل اختصاصی دیگری نیز دخالت دارند. برخی از این عوامل عبارتند از :

1) شدید بودن تغییر بار ها . مقدار قله peak بار زیاد است و در بسیاری از موارد در هر شبانه روز دو مرتبه رخ می دهد.

2) به دلیل وجود وسایل گازسوز ، الکتریکی و تجهیزات مصرف کننده بخار و نیز حضور افراد و غذا در این مراکز ، مقدار بار حرارت محسوس و نهان زیاد است.

3) فضاهای مجاور آشپزخانه که شرایط تعادل وجود ندارد باید دقت بیشتری در طراحی داشت.

4) وقتی تردد مشتریان زیاد باشد ، مقدار نفوذ هوای خارج به داخل نیز زیاد می شود.

5) غالبا در این نوع مکان ها استعمال دخانیات وجود دارد.

6) بار های رطوبت و حرارت داخلی به دلیل وجود افراد ، موتور های الکتریکی ، روشنایی وسایل آشپزخانه و نفوذ هوای خارج به وجود می آید. برای مشتریان و کارکنان باید محاسبات جداگانه ای انجام شود.

7) مقدار بار محسوس و نهان افراد نشسته و در حال کار متناسب با درجه حرارت ساختمان است ، زیرا در هر دو مورد با کاهش درجه حرارت اتاق نسبت حرارت نهان به محسوس کاهش خواهد یافت.

8) هود ها که برای انتقال حرارت از دستگاه ها استفاده می شوند می توانند مقدار بار های نهان را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهند.

9) در بسیاری از رستوران ها مقدار بار ناشی از نفوذ هوای خارج قابل ملاحظه است زیرا زمان اقامت افراد کوتاه و تعداد دفعات باز و بسته شدن درب ها زیاد می باشد.

10) هوای جایگزین لازم برای جایگزینی هوای تخلیه شده توسط هود ها نیز باعث افزایش بیشتر بار هوای تازه خواهد شد. در صورت امکان در ورودی ها باید از درب های گردان و یا پرده هوایی استفاده نمود.

 

مفاهیم طراحی تاسیسات مکانیکی

 

1) تراکم زیاد افراد ، غذا و وجود بوی دخانیات نیازمند سیستم مناسب تامین هوای تازه و تخلیه هوا می باشد.

2) استفاده از کنترل مرحله ای برای تاسیسات مکانیکی و برودتی موجب می گردد تا در بار های کم عملکرد سیستم اقتصادی تر و رضایت بخش تر باشد.

3) تخلیه هوا از قسمت سقف باعث تخلیه بو و دود می باشد.

4) در رستوران های کوچک عموما از سیستم های انبساط مستقیم استفاده می شود.

5) به دلیل زیاد بودن مقدار بار های نهان داخلی ، نیاز به رطوبت زنی نیست.

6) با استفاده از تجهیزات بازیافت حرارت هوا به هوا می توان انرژی مورد نیاز برای گرم کردن و سرد کردن هوای تازه را کاهش داد. باید دقت شود که بخار روغن موجود در هوای تخلیه شونده بر روی تجهیزات بازیافت حرارت تقطیر نگردد.

7) غالبا به دلیل محدودیت جا و طرح معماری ساختمان ، یک نوع از تجهیزات نسبت به سایر انواع ارجحیت خواهند داشت ، برای مثال در یک رستوران که بالای هشتی ورودی آن فضای کافی وجود دارد می توان دستگاه های تهویه مطبوع و کندانسور و اواپراتور آن در داخل این فضا قرار دارد. این امر باعث صرفه جویی در جا می شود. در عین حال ، هزینه اولیه و بهره برداری واحد های یکپارچه که در داخل فضای مورد نظر نصب می شود کمتر است. برای کافه تریا ها و رستوران هایی که مقدار بار سرمایش آن ها کمتر از 10 تن است ، تهویه مطبوع با واحد های یکپارچه اقتصادی تر خواهد بود. برای فضاهای بزرگتر لازم است از تاسیسات مرکزی استفاده شود.

8) اگر هوای درون فضای تهویه شده برای تخلیه آشپزخانه نیاز نیست ، می توان از این هوا برای خنک کردن کندانسور های هوایی یا تبخیری استفاده کرد. این امر علاوه بر کاهش هزینه های اضافی برای بادزن های تخلیه هوا موجب می گردد به دلیل این که درجه حرارت ورود هوا به کندانسور کمتر است ، بازده کلی سیستم افزایش یابد اگر از کندانسور تبخیری استفاده می شود باید در تصفیه آب دقت گردد.

9) معمولا در مراکز تفریحی و رستوران ها مقدار ضریب حرارت محسوس کم است و باید مقدار نسبتا زیادی هوای تازه به درون آن ها تغذیه گردد. بنابراین سیستم های فن کویل در این کاربری ها کاربرد ندارد و سیستم هوارسان مناسب ترین سیستم است ، لازمه طراحی تاسیسات مکانیکی رستوران ها با این سیستم وجود فضای کافی برای کانال کشی می باشد.

10) در کافه تریا ها و رستوران ها باید سیستم توزیع هوا به گونه ای باشد که بوی غذا از پیشخوان به سمت مشتریان نفوذ نکند . بدین منظور لازم است هوا به درون قسمت غذاخوری دمیده  شود و از قسمت آشپزخانه تخلیه شود. همچنین باید هوای تخلیه شده مقداری از حرارت حاصل از اجاق ها ، قهوه جوش ها و سایر تجهیزات گرمازا را جذب و دفع کند تا ضمن به حداقل رساندن احساس نارضایتی مشتریان و کارکنان ، مقدار بار تهویه مطبوع نیز کاهش می یابد. مقدار این بار ها در کافه تریا ها و اغذیه فروشی ها غالبا بیشتر از رستوران ها است.

11) موقعیت دهانه های مکش هوای تازه و دهانه های تخلیه هوای آشپزخانه باید به گونه ای باشد که از برگشت شدن هوای تخلیه به درون فضای مورد نظر رفته  و نیز از مزاحمت برای عابرین جلوگیری کند. اگر احتمال برگشت بو به داخل فضای تهویه شده وجود دارد باید از فیلتر های کربن فعال ، هواشور و یا دستگاه های تولید کننده اوزن استفاده شود. از بازگرداندن هوای قسمت هایی مانند آشپزخانه ، رختکن و … باید اجتناب شود مگر اینکه از تصفیه کننده هوا در مسیر برگشت استفاده شده باشد.

 

تهویه مطبوع آشپزخانه

 

اگر در مراحل اولیه طراحی آشپزخانه هستید ، می توانید تهویه مطبوع آن را با هزینه اندک و به طور موثر انجام دهید. اگرچه معیار های طراحی آشپزخانه با قسمت غذاخوری متفاوت است ولی باید تا حد امکان درجه حرارت آن را کاهش داد. وجود تعداد نسبتا زیاد افراد و غذا در قسمت غذاخوری و آشپزخانه باعث تولید مقدار زیادی بار نهان خواهد شد. بار سرمایش لازم برای حذف این رطوبت اضافی موجب افزایش ظرفیت تاسیسات برودتی ، کویل های سرمایشی و هوارسان ها می شود.

با استفاده از واحد های یکپارچه می توان با تولید سرمایش موضعی بازده کارکنان آشپزخانه را بهبود بخشید. حتی هنگامی که درجه حرارت حباب تر هوای خارج زیاد است ، استفاده از سرمایش تبخیری مصالحه ای است بین گران بودن تهویه مطبوع و فقدان شرایط آسایش در آشپزخانه.

 

توجه) جهت مشاوره و دریافت راهنمایی های بیشتر در زمینه طراحی تاسیسات مکانیکی رستوران ها و مراکز تفریحی با ما تماس بگیرید!

 

بهینه سازی پروژه با BIM را تجربه کنید!

گروه مهندسین نوین طرح آماده ارائه خدمات تخصصی در زمینه مشاوره در اجرای تاسیسات ساختمان ، مدلسازی اطلاعات ساختمان و پیاده سازی BIM در پروژه ها می باشد. جهت اطلاع از خدمات قابل ارائه گروه مهندسین نوین طرح در این حوزه لطفا از صفحه معرفی خدمات مدلسازی اطلاعات ساختمان بازدید بفرمایید.

اشتراک گذاری:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *